Architektura
ARCHITEKTURA

Teatr Dee i Charlesa Wylych w Dallas

  • Komentarze

Teatr Dee i Charlesa Wylych w Dallas

Teatr Dee i Charlesa Wylych w Dallas

Fot: red.
  • Teatr Dee i Charlesa Wylych w Dallas
  • Teatr Dee i Charlesa Wylych w Dallas
  • Teatr Dee i Charlesa Wylych w Dallas
  • Teatr Dee i Charlesa Wylych w Dallas
  • Teatr Dee i Charlesa Wylych w Dallas
  • Teatr Dee i Charlesa Wylych w Dallas
  • Teatr Dee i Charlesa Wylych w Dallas
  • Teatr Dee i Charlesa Wylych w Dallas
  • Teatr Dee i Charlesa Wylych w Dallas

Teatr Dee i Charlesa Wylych (Dee and Charles Wyly Theatre)Dallas, Texas, USA
Autorzy: REX / OMA
Współpraca:
Kendall/Heaton Associates
Konstrukcja:
McCarthy Construction
– Gary Akin,
Wayne Hendricks
Akustyka: DHV – Renz van Luxemburg, Ben Kok, Theo Raijmakers
Inwestor: Dallas Center for the Performing Arts
Powierzchnia całkowita:
7469 m2
Projekt: 2006
Realizacja: 2009
Nie podano kosztu inwestycji

Założenia projektowe

W tradycyjnym układzie budynku mieszczącego teatr centralnie położona przestrzeń sceniczna z widownią jest otoczona pomieszczeniami pomocniczymi – zapleczem sceny, garderobami, kuluarami, kasami, foyer. Powoduje to odcięcie miejsca spektaklu od otoczenia. Autorzy projektu Wyly Theatre postanowili wszystkie funkcje pomocnicze zlokalizować pod i nad przestrzenią sceniczną i audytoryjną, oddzielając je od przestrzeni zewnętrznej całkowicie przeszkloną elewacją. W efekcie powstał budynek o dwunastu kondygnacjach, z polem gry zlokalizowanym na parterze, a foyer na poziomie -2.

Akustyka

Projektanci dążyli do uzyskania krótkiego czasu pogłosu (0,8-1,4 sekundy), najlepszego dla przedstawień teatralnych. Jednak ponieważ czas pogłosu jest odwrotnie proporcjonalny do powierzchni materiałów dźwiękochłonnych, a większą część obudowy przestrzeni scenicznej stanowiła elewacja ze szkła dobrze odbijającego dźwięk, jedyną szansą na uzyskanie kontroli nad rozchodzącym się po audytorium dźwiękiem była konstrukcja technicznego sufitu podwieszonego w strefie nadscenia. Pod pomostami technicznymi zamontowano tam lekko wygięte panele z włókna szklanego rozpraszające fale dźwiękowe. Drugim ważnym czynnikiem kontroli dźwięku we wnętrzu budynku była właściwa izolacja od hałasów zewnętrznych – licznych ze względu na położenie teatru w pobliżu autostrady i tras lotniczych. Zadanie byłoby proste przy dwuwarstwowej elewacji z kilkunastocentymetrową szczeliną powietrzną między warstwą zewnętrzną i wewnętrzną. Jednak ze względów finansowych zastosowano elewację jednowarstwową. Konsultanci do spraw akustyki i elewacji zaprojektowali pakiet szybowy o grubości całkowitej 6 cm i szczeliną o szerokości 2,5 cm między szybami. Szkło laminowano folią o sztywności większej niż typowa, a obie warstwy pakietu składają się z szyb o różnej grubości – to wszystko pozwala skutecznie tłumić hałasy dochodzące z zewnątrz. Uzyskany poziom izolacyjności to 50 punktów w skali STC (Sound Transmission Class, standardowy pakiet szybowy oceniany w tym systemie ma 35 punktów).
Przeszklone ściany zewnętrzne audytorium mają wysoką izolacyjność akustyczną, a w ich konstrukcji zintegrowano ruchome zasłony, które pozwalają na zupełne odcięcie wnętrza od otoczenia. Niektóre elementy elewacji funkcjonują jako drzwi obracane, co pozwala na powiązanie wnętrza z przedpolem budynku również pod względem funkcjonalnym.

Konstrukcja

Mieszaną konstrukcję budynku, pozbawioną słupów narożnych i pośrednich, tworzą kratownice stalowe, wielkowymiarowe słupy żelbetowe i stalowe stropy. Jej głównymi elementami jest sześć wielkowymiarowych kolumn, obwodowa ściana usztywniająca oraz trzykondygnacyjna kratownica (między kondygnacjami +4 i +7). Wyżej położone kondygnacje obłożono prefabrykowanymi elementami aluminiowymi składającymi się z pionowych profili rurowych różnej średnicy, których układ daje efekt tekstury. W budynku Wyly Theatre pomieszczono również wszystkie uzupełniające funkcje współczesnego teatru – sklep, kafeterię, wielofunkcyjny taras na dachu, sale prób, biura.

Przestrzeń sceniczna

Audytorium tworzy zestaw ruchomych podestów o regulowanym stopniu podniesienia, na których ustawia się krzesła. Wzdłuż ścian zewnętrznych zamontowano podnoszone, trzykondygnacyjne konstrukcje chowane w przestrzeni nadscenia, które po opuszczeniu tworzą ściany z balkonami. Podłogę sceny i audytorium wykonano z tanich materiałów – można ją nawiercać, malować, wbijać w nią gwoździe.

Źródło: "Architektura-Murator" 05/2010
Autor: red.
Zdjęcia: red.
Data publikacji: 13.06.2011 09:56
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.