Architektura
ARCHITEKTURA
Teatr w Saint-Nazaire

Teatr w Saint-Nazaire. Koronkowa bryła w sąsiedztwie bunkra

  • Komentarze

Koronkowy teatr w sąsiedztwie bunkra

Wybór betonu jako głównego budulca oraz kubiczna forma nowego obiektu zostały z kolei podyktowane sąsiedztwem potężnego, niemieckiego schronu z czasów drugiej wojny światowej oraz okolicznej zabudowy przemysłowej.

Fot: K architectures
  • Teatr w Saint-Nazaire
  • Teatr w Saint-Nazaire
  • Teatr w Saint-Nazaire
  • Koronkowy gmach teatru
  • Teatr w Saint-Nazaire
  • Koronkowy teatr w sąsiedztwie bunkra
  • Teatr w Saint-Nazaire
  • Wnętrza teatru w Saint-Nazaire

Z połączenia historii i nowoczesnej architektury, urbanistycznego kontekstu i gry skojarzeń powstała bryła nowego teatru we francuskim mieście Saint-Nazaire – masywny, betonowy monolit obleczony elegancką, misterną koronką.

Saint-Nazaire to niewielki, prowincjonalny ośrodek na zachodnim wybrzeżu Francji. W znacznym stopniu zniszczone w czasie drugiej wojny światowej miasto, wciąż leczy wojenne rany. Ślady dawnych walk są w nim jeszcze widoczne, ale stopniowo luki w tkance miejskiej wypełniają się nową substancją architektoniczną. Jedną z takich nowych budowli jest zaprojektowany przez paryskie biuro K Architecture gmach teatru.

 Bryła z szacunkiem do historii

Otwarty w październiku 2012 roku obiekt ma dla miasta znaczenie podwójne. Z jednej strony – wzbogacił jego życie kulturalne i artystyczne, z drugiej zaś – przyczynił się do rewitalizacji terenu dawnej stacji kolejowej obsługującej pasażerów okrętów transatlantyckich, której fragmenty zostały wykorzystane w nowej konstrukcji. Zachowane ślady historii w połączeniu ze współczesną bryłą budynku, użytymi materiałami oraz pokrywającym elewacje koronkowym, roślinnym wzorem łączą się w spójną całość będącą pełnym wrażliwości mariażem nowoczesnego projektowania oraz szacunku dla historii i kontekstu.

 W sąsiedztwie poniemieckiego schronu

Pozostałości neoklasycystycznej zabudowy w postaci kamiennych, arkadowych łuków oraz dwóch pawilonów, zostały włączone w nową strukturę, wyznaczając strefę wejściową do teatru. Zastosowana na części elewacji okładzina z drewna orzechowego łączy budynek dawnej stacji z głównym, betonową bryłą teatru w taki sposób, by nie naruszać integralnego charakteru tej pierwszej. Wybór betonu jako głównego budulca oraz kubiczna forma nowego obiektu zostały z kolei podyktowane sąsiedztwem potężnego, niemieckiego schronu z czasów drugiej wojny światowej oraz okolicznej zabudowy przemysłowej.

Koronkowa elewacja

Możliwość różnorodnego kształtowania betonu pozwoliła na osiągnięcie zróżnicowanych efektów plastycznych – od gładkich ścian po ażurową, misternie rzeźbioną "koronkę" nałożoną na bryłę budynku. Pojawiające się na niej roślinne wzory nawiązują do tych, które zdobiły siedemnastowieczne, jedwabne tkaniny. Tylko niewielka część 'koronkowych' kwiatów przebija mury budynku na całej ich grubości. W nocy sączące się przez nie z wnętrza budynku światło niweluje wrażenie masywności betonowej bryły i dodaje jej lekkości. Świetlne wzory, jakie powstają na elewacjach, są jak zastosowana z umiarem, złota biżuteria ożywiająca monochromatyczne, szare tło.

Czytaj też o poznańskim Genius Loci

Motyw koronkowych reliefów kontynuowany jest wewnątrz budynku, gdzie pojawia się na ścianach i poręczach w holu, a także w salach teatralnych. Panująca we wnętrzach atmosfera płynnie przechodzi od monumentalnego holu z reprezentacyjną klatką schodową, przez przytulną, klasyczną elegancję wyłożonych czerwonym aksamitem sal teatralnych po surową, industrialną estetykę dominującą za kulisami. Nawiązując do pierwotnego przeznaczenia stacji kolejowej, w jednym z flankujących nowy gmach teatru pawilonów ściany i sufit pokryto okładziną odzyskaną ze starego, francuskiego liniowca.

przeczytaj rowniez
  • Mistrzowie fotografii architektury: Balthasar Burkhard
    Mistrzowie fotografii architektury: Balthasar Burkhard

    Balthasar Burkhard słynie z czarnobiałych, wielkoformatowych serii fotograficznych. więcej

  • Mistrzowie fotografii architektury: Vera Lutter
    Mistrzowie fotografii architektury: Vera Lutter

    Vera Lutter jest znana ze swych monumentalnych, czarnobiałych fotografii przestrzeni miejskich. Jej zdjęcia to negatywy, powstające w przekształconych w camera obscura pomieszczeniach. Odrealnione obrazy miast, tworzone przez artystkę, są rozpoznawalne na całym świecie więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2000
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2000

    Celem konkursu jest promocja najlepszej architektury miejskiej, zrealizowanej w okresie Trzeciej Rzeczypospolitej oraz pobudzenie wrażliwości społecznej na kształt naszego otoczenia. więcej

  • Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101
    Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101

    Wieżowiec Taipei 101 w mieście Tajpej, stolicy Tajwanu. Mający 508 metrów gigant jest dzisiaj najwyższym budynkiem na świecie. Jego projektantom przyszło się zmierzyć z problemami trudnych warunków posadowienia (jakość gruntu określono jako niezadowalającą), silnych wiatrów  (tajfuny występują tu kilka razy w roku) i trzęsień ziemi (działka jest położona około 200 metrów od linii uskoku tektonicznego). Budynek należało wyposażyć w specjalny system tłumienia drgań i kołysania, by zapewnić możliwie jak największy komfort dziesięciu tysiącom jego użytkowników. Jednocześnie do poruszania się między  wszystkimi 101 kondygnacjami przeznaczono 61 wind, z czego dwie, zapewniające dojazd na najwyżej położone piętra osiągają rekordowe szybkości, potwierdzone wpisem do Księgi Rekordów Guinessa. więcej

Autor: des
Zdjęcia: K architectures
Data publikacji: 5.11.2012 10:16
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.