Architektura
ARCHITEKTURA

Warszawa Zachodnia. Mały dworzec kolejowy

  • Komentarze

Dworze kolejowy Warszawa Zachodnia, sterefa wejściowa

Nowy dworzec kolejowy Warszawa Zachodnia. Obiekt ukryty jest pod ziemią, nad powierzchnią widoczna jest kopuła obiektu

Fot: HB Reavis - materiały prasowe
  • Dworze kolejowy Warszawa Zachodnia, sterefa wejściowa
  • Wieża z zegarem. Nowa część dworca Warszawa Zachodnia
  • Warszawa Zachodnia, wejście do hali

Nowy dworzec kolejowy Warszawa Zachodnia został oddany do użytku na początku grudnia 2015. Z niewielkim dworcem sąsiaduje obszerna część komercyjna z dwoma biurowcami

Dworzec Warszawa Zachodnia jest jednym z głównych centrów komunikacyjnych w stolicy, ale na pewno nie należy do najładniejszych. Przez ostatnie lata omijały go remonty, budynek i parking otaczają szpetne budki i reklamy, a stan wnętrza łagodnie mówiąc nie jest najlepszy. Sytuacja zaczyna się jednak powoli zmieniać na lepsze. Bez wielkiego rozgłosu i uroczystości 9 grudnia 2015 została otwarta nowa hala z kasami. Stary dworzec musi jeszcze poczekać na renowację, zmiany są planowane na lata 2018-2022, a więc zakończenia prac na terenie Warszawy Zachodniej w najlepszym przypadku nie można się spodziewać przed upływem siedmiu lat.

Szklana bryła nowego dworca

Pod osłoną szklanego zadaszenia mieści się nowa hala, połączona podziemnym przejściem ze starym dworcem. Obiekt nie jest duży, ma ok. 1300 m kw.  PKP stawia zresztą wyraźnie na niewielkie, tanie w budowie i eksploatacji obiekty, m..in. realizując program dworców systemowych.
Oprócz sześciu kas w nowej części są poczekalnia z miejscami dla 40 osób i część komercyjna. Ta ostatnia to bar Mc Donalds, a także księgarnia, kiosk i kantor.
Wnętrze jest dobrze doświetlone dzięki stalowo-szklanemu zadaszeniu. Kolejarze zapewniają, że latem budynek nie zmieni się w szklarnię, klimatyzacja ma zapewniać podróżnym komfortowe warunki. Dworzec został dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ta kwestia wciąż jest poważnym problemem polskich kolei, na wielu dworcach nie można dostać się na perony bez pokonywania schodów. Okienka kasowe mają obniżone blaty dla ułatwienia obsługi osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Są też ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, toalety i wyznaczone miejsca parkingowe przed dworcem. W budynku dostępne są windy i schody ruchome.

Nowe biurowce

Ukryty pod powierzchnią gruntu dworzec wydaje się niewielki w porównaniu z komercyjną częścią inwestycji. W bezpośrednim sąsiedztwie dworca budowane są dwa nowe biurowce. Oba będą mieć po 13 pięter. Zgodnie z planami inwestora pierwszy budynek ma być oddany do użytku w  2016 roku, kolejny rok później. Kompleks pod nazwą West Station będzie mieć powierzchnię ok. 67 000 m kw.

Architekci i inwestor

Całe przedsięwzięcie jest realizowane przez PKP S.A., Xcity Investment i międzynarodową grupę deweloperskiej HB Reavis. Projekt architektoniczny przygotowała pracownia FS&P ARCUS. Nowy dworzec udało się ukończyć w ciągu 12 miesięcy.





do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.