Budowa warszawskich Filtrów rozpoczęła się pod koniec XIX wieku. Zostały zaprojektowane przez architekta Williama Lindleya. Do ich wykonania użyto najnowocześniejszych ówcześnie rozwiązań technologicznych. Oficjalnie Filtry zostały otwarte 3 lipca 1886 roku. Od tego czasu były sukcesywnie powiększane oraz modernizowane w miarę powiększającej się liczby mieszkańców stolicy.
Obecnie Filtry zajmują teren pomiędzy ulicami Raszyńską, Koszykową, Filtrową oraz Krzywickiego. Ich obszar kilkakrotnie przewyższa teren początkowy. W 2012 roku warszawskie filtry zostały umieszczone w rejestrze zabytków miasta stołecznego Warszawy.
Dwa lata wcześniej przeprowadzono ostateczną modernizację Filtrów. U zbiegu Raszyńskiej i Filtrowej, na miejscu wcześniejszych, rozebranych już filtrów powolnych, wybudowano zupełnie nowy budynek, mocno nawiązujący w formie architektonicznej do XIX – wiecznej tradycji obiektu.
Fasada nowego budynku została pokryta cegłą klinkierową, a wszystkie jego elementy są wzorowane na XIX – wiecznej zabudowie filtrów. Dekoracje wykonane zostały w stylu art deco. Ogromna powierzchnia dachu budynku została pokryta brązową miedzią oksydowaną firmy Nordic Brown Light. Budynek zewsząd otacza zieleń. Projektanci zdecydowali się na wykorzystanie miedzi, która dobrze współgra z klinkierem. Dodatkowo miedziane pokrycie dachu ma zminimalizować wrażenie, że budynek nie powstał wraz z resztą kompleksu 100 lat temu.
Projekt: Ryszard Sobolewski

-
Industrialny styl, zabawa kolorami i dominujące we wnętrzach bryły – lampy marki Cleoni więcej
-
Miedź na elewacjach, dachu, w architekturze wnętrz – do kwietnia 2015 można zgłaszać projekty w konkursie architektonicznym Copper Concept Awards więcej
-
Architektura współczesna kocha styl industrialny, zwłaszcza, jeśli tematem jest rekonstrukcja starej fabryki. W przypadku fabryk samochodowych, najbardziej odpowiednim motywem przewodnim jest cegła oraz miedź w architekturze. Skąd to wiemy? Pokazali nam to architekci z francuskiej pracowni AREP więcej
-
Architekt szwedzkiego Muzeum Karlsson'a chciał uczynić z niego klejnot. Dlatego fasada wykonana jest ze specjalnej odmiany miedzi. Miedź lśni w słońcu złotą barwą. Jak klejnot. więcej

- DESIGN: Lampy Cleoni. Bryły z betonu architektonicznego, aluminium i miedzi
- ARCHITEKTURA: Konkurs architektoniczny Miedź w Architekturze 2015
- ARCHITEKTURA: Styl industrialny i miedź w architekturze. Przebudowa dawnej fabryki samochodów w Paryżu
- ARCHITEKTURA: Miedziana fasada Muzeum Karlsson'a lśni nordyckim złotem
- ARCHITEKTURA: Basen z miedzianym dachem, czyli kolektory ukryte pod miedzią