Publikacja składa się z dwu części. Pierwsza, zatytułowana Rozmowy, zawiera zapis kilku wywiadów, przeprowadzonych z Padlewskim w 2003 roku. W rozdziale Interpretacje umieszczono cztery obszerne artykuły, autorstwa między innymi gdańskich historyków architektury.
Włodzimierz Padlewski (1903-2007) był absolwentem Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Studiował na tej uczelni w latach 1925-1934 (pracę dyplomową przygotowywał pod kierunkiem Rudolfa Świerczyńskiego). Jego kolegami ze studiów byli między innymi Jerzy Hryniewiecki i Zbigniew Karpiński. Jak wspomina sam Padlewski, fascynowali się wówczas nową architekturą, pozostawali pod wrażeniem Le Corbusiera i Gropiusa. Te inspiracje widać w pracy dyplomowej Padlewskiego (plany nowoczesnego hotelu górskiego, 1934) i w jego projekcie bloków typowych dla ZUS (1937). Od architektury bardziej interesowało go jednak wnętrzarstwo i wzornictwo. W 1936 roku, wspólnie z Janem Bogusławskim, Niną Jankowską, Markiem Leykamem, Piotrem Marią Lubińskim i Stefanem Siennickim, założył Studium Wnętrz i Sprzętu. Grupa młodych warszawskich architektów zajmowała się nie tylko projektowaniem mebli, ale także aranżacją wnętrz. Istotna była dla nich relacja między meblem, wnętrzem i architekturą. Pisali o zespoleniu i zjednoczeniu tych elementów, o ich organicznym związku. W swoich realizacjach łączyli funkcjonalność z komfortem i prostotę z dekoracyjnością. Posługiwali się formami bauhausowskimi („rurkowe” krzesła), a jednocześnie chętnie zestawiali motywy Streamlined Style (zaokrąglone narożniki) i stylizacje typowe dla nowego regionalizmu (podkreślanie naturalnych materiałów). Te kompozycje uzupełniali rzeźbami nawiązującymi do klasycyzmu, kominkami o archaicznej kamiennej obudowie, a także tkaninami, szkłem i ceramiką.

-
-
Andreas Gursky uznawany za jednego z najważniejszych współczesnych fotografików. Zdjęcia tego niemieckiego artysty wykonane są jakby z oddali, z kosmosu, pozwalają spojrzeć na miasta, ulice z dystansu. Gursky celowo rezygnuje z efektowności i ekspresji na rzecz surowego realizmu więcej
-
Hélène Binet to najsłynniejsza obecnie fotografka architektury na świecie. O jej zdjęciach marzą wszyscy najwięksi architekci. Stale współpracuje m.in. z Zahą Hadid czy Danielem Libeskindem. Celem Binet jest nie tyle dokumentacja budynku, co jego interpretowanie, dzięki czemu zdjęcie nabiera cech niezależnego dzieła sztuki więcej
-
Budowane w okresie gierkowskim domy-kostki to dziś niedoceniany element pejzażu polskich miast. Kubiczne bryły, ściany pokryte tłuczonym talerzami, czy dach kopertowy – to dizajn, który zainspirował biuro architektoniczne group-arch. Architekci kupili właśnie taką kostkę we Wrocławiu i ją mocno podrasowali. I tak dom-kostka przemienił się w willę-pracownię więcej

- LIFESTYLE: W subiektywie - Światowa fotografia architektury: Maurizio Marcato
- LIFESTYLE: Mistrzowie fotografii architektury: Andreas Gursky
- LIFESTYLE: Mistrzowie fotografii architektury: Hélène Binet
- ARCHITEKTURA: Kostka polska 2.0 - pracownia architektoniczna we Wrocławiu
- FORUM: Ciche rewolucje Jiříego Krohy