Toaleta publiczna – współczesna architektura
Trwa moda na ekologiczne bazary, targowiska zaczynają być traktowane jako warte ochrony przestrzenie publiczne. Miejskie szalety wciąż są traktowane nieco wstydliwie. Miejsca konieczne, ale takie, których lepiej nie pokazywać. Co prawda i to się zmienia. Konkurs firmy Koło czy nowa, nieco ekstrawagancka toaleta na warszawskim brzegu Wisły pokazują, ze szalet również może być starannie zaprojektowany i wart spojrzenia.
Wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej poświęcona jest elementom wypartym z oficjalnego dyskursu. Ich forma i miejsce w przestrzeni publicznej miasta odzwierciedla sytuację ekonomiczną i kulturową społeczeństwa.
Co w takim razie znalazło się na wystawie? W krótkiej rozprawie na temat ideologii i toalet Slavoj Žižek odkrywa przed nami związek między kształtem muszli klozetowej a ustrojem politycznym. Superbohater sanitacji Mr Toilet, czyli Jack Sim, buduje postępowe Muzeum Toalet pełne złotych kup i chęci poprawy warunków sanitarnych na całym świecie. Prezydent Rosji tuż po toaletowym blamażu na olimpiadzie w Soczi wypowiada wojnę Ukrainie. Autodafe ulicznego handlarza Mohameda Bouziziego wywołałuje rewolucje krajów arabskich, a stragan z owocami i warzywami staje się jej symbolem. Wyprowadzenie kupców i likwidacja bazaru pod Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie jest aktem politycznym i symbolicznie zamyka proces transformacji ustrojowej i miejskiej w Polsce....
Ekspozycji towarzyszy publikacja II tomu książki „Architektura cienia”, pod redakcją Aleksandry Wasilkowskiej, kuratorki i architektki wystawy, z tekstami między innymi Zofii Krawiec i Slavs and Tatars, poezją Andrzeja Szpindlera, komiksem Macieja Sieńczyka, wywiadami z kupcami i szaleciarkami Anny Kaplińskiej i dokumentacją współtworzonego przez kupców, artystów i architektów „Bazaristanu”.