W 2001 roku Uniwersytet im. Luigiego Bocconiego w Mediolanie zaprosił dziesięć europejskich biur architektonicznych do udziału w konkursie na rozbudowę swojego kampusu. Jedna z najlepszych prywatnych ekonomicznych uczelni w Europie potrzebowała nowego obiektu, który pomieściłby wszystkie sekretariaty wydziałów i instytuty badawcze. Zwyciężyła irlandzka pracownia Grafton Architects. W budynku znalazły się gabinety i pracownie dla tysiąca naukowców, sale wykładowe oraz konferencyjne (w tym Aula Magna na tysiąc osób i pięć mniejszych, mogących pomieścić w sumie tysiąc dwustu słuchaczy), a także ogólnodostępne dziedzińce. Dużym wyzwaniem było dopasowanie nowej architektury do istniejących obiektów uniwersyteckich, zaprojektowanych przez modernistów, między innymi Giuseppe Pagano (1936) i Giovanniego Muzio (1956). Kampus założonej w 1902 roku uczelni znajduje się w centrum Mediolanu, między Via Sarfatti a dużą arterią komunikacyjną Viale Bligny, niedaleko Porta Ticinese i bazyliki Sant’Eustorgio.
Architekci, podążając za wytycznymi konkursowymi, postanowili stworzyć obiekt odpowiadający skali Mediolanu. Zdecydowali się zabudować całą działkę o powierzchni 50 na 150 metrów. Zainspirowani przez trzynastowieczny mediolański pałac Broletto Nuovo, który przez wieki pełnił funkcję miejskiego sądu, wnętrze budynku ukształtowali tak, by przypominało wielki rynek. Podobnie jak w Broletto przestrzeń ta, z olbrzymią salą – Aulą Magna, stanowi rodzaj filtru między budowlą a miastem. Wszystkie pracownie badawcze i biura znajdują się nad aulą w czterech prostopadłościanach tworzących rodzaj wielkiego zadaszenia. Szczeliny między ułożonymi równolegle prostopadłościanami wpuszczają do środka światło, które przenika na wszystkie poziomy i kształtuje wnętrza budynku. Projekt okien architekci poprzedzili badaniami nad naturalnym oświetleniem, maksymalnie ograniczając oślepiające światło słoneczne. Sztuczne zaś może być modyfikowane w zależności od pory dnia.
Gmach odsunięto od Viale Bligny i krzyżującej się z nią Via Röntgen, dzięki czemu powstała nowa przestrzeń publiczna o wymiarach 18 na 90 metrów, inspirowana placem przed słynnym renesansowym Ospedale Maggiore w Mediolanie. Nawierzchnia chodnika znajduje swoją kontynuację wewnątrz budynku.
Odpowiadając na ukute przez mediolańskich architektów określenie charakteru tego miasta: twarde na zewnątrz, miękkie w środku, projektanci ukształtowali zewnętrzną powłokę tak, aby przypominała modernistyczną megastrukturę, skorupę z solidnego materiału. Wykorzystali lokalny kamień – ceppo. Opracowali go nadając mu głębię, gęstość i masę, czyli cechy zewnętrznej architektury wielu innych budowli w mieście.
- 1
- 2

-
W dniach 17 – 22 kwietnia, w Mediolanie odbyło się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży wnętrzarskiej – iSaloni 2018. Jak co roku, święto designu przyciągnęło rzesze światowej sławy architektów, projektantów i miłośników dobrego wzornictwa. W Mediolanie nie mogło zabraknąć reprezentacji Polski. Pośród wybranych designerów znaleźli się Marta i Dawid z Grynasz Studio. więcej
-
Światowy Festiwal Architektury (World Architecture Festival) wraca z Dalekiego Wschodu do Europy, choć najbardziej spektakularna współczesna architektura wciąż powstaje w Azji więcej
-
Konkurs architektoniczny na nową wizję kampusu Akademii Morskiej w Gdyni ogłosiły władze miasta i uczelnia więcej
-
Dziewiąta edycja festiwalu architektury odbywa się pod hasłem „Wygrać Szczecin!”, w programie ważne będą konkursy architektoniczne więcej

- DESIGN: Grynasz Studio na Salone del Mobile Milano 2018
- ARCHITEKTURA: Światowy Festiwal Architektury tym razem w Berlinie
- ARCHITEKTURA: Konkurs architektoniczny – nowy kampus w Gdyni
- ARCHITEKTURA: Westival – festiwal współczesnej architektury w Szczecinie
- ROZMOWY O ARCHITEKTURZE: To już 8. Edycja festiwalu, a właściwie Westivalu – Sztuka Architektury. Impreza odbywa się pod hasłem MIASTO – RZECZ PUBLICZNA