Architektura
ARCHITEKTURA

Żyć architekturą – Stanisław Bukowski

  • Komentarze

Żyć architekturą – Stanisław Bukowski

Sebastian Wicher, Żyć architekturą. Życie i twórczość Stanisława Bukowskiego (1904-1979), Stowarzyszenie Architektów Polskich Oddział w Białymstoku, Studio Wydawnicze UNIKAT, Białystok 2009, s. 175

Fot: Bartosz Czarnecki
  • Żyć architekturą – Stanisław Bukowski
  • Żyć architekturą – Stanisław Bukowski

Postać architekta Stanisława Bukowskiego, choć nie wszystkim znana, owiana jest w Białymstoku swego rodzaju legendą. Człowiek, który kształtował powojenne oblicze miasta, ze względu na brak pokory był czasowo odsuwany od odpowiedzialnych funkcji i zadań, żył skromnie i zmarł w zapomnieniu. Znany jest głównie jako autor projektów odbudowy najważniejszych obiektów w centrum Białegostoku i twórca białostockiego socrealizmu, na bardzo zresztą dobrym poziomie. Mniej znane są natomiast jego kościoły i koncepcje urbanistyczne. Niezwykłą rozpiętość tematów projektowych - od kościołów właśnie po budynek byłego białostockiego Komitetu Wojewódzkiego PZPR - tłumaczy zrozumiały w tamtych trudnych czasach pogląd Bukowskiego, że należy angażować swoją wiedzę i talent dla dobra zniszczonego miasta, niezależnie od zgody czy jej braku, na obowiązujące doktryny polityczne i estetyczne. O pozycji outsidera świadczy też fakt, że nikt nie pomyślał o skorzystaniu z pomocy najbardziej doświadczonego, już wówczas emerytowanego, białostockiego architekta podczas tworzenia w pierwszej połowie lat 70. tamtejszej uczelni architektonicznej.

Stanisław Bukowski (1904-1979) ukończył warszawski Wydział Architektury w roku 1933. Pracę dyplomową wykonał pod kierunkiem profesora Rudolfa Świerczyńskiego. Perspektywę stabilizacji oraz udziału w realizacji atrakcyjnych zleceń przyniosła mu propozycja pracy w Miejskim Biurze Urbanistycznym w Wilnie w roli asystenta profesora Romualda Gutta. Tam właśnie Bukowski zetknął się z jednym z najbardziej głośnych w dwudziestoleciu międzywojennym w Polsce tematów projektowych: regulacją wileńskiego Placu Katedralnego. Był również współautorem projektu wnętrz krypty z grobami królewskimi w katedrze wileńskiej oraz twórcą bramy wejściowej tamtejszego stadionu sportowego.
Po repatriacji w 1945 roku do zniszczonego Białegostoku, w okresie odbudowy miasta kierował Pracownią Konserwacji Zabytków Architektury (później PKZ), a następnie pracował w państwowych biurach projektów. Był ponadto przewodniczącym Komisji Architektoniczno-Budowlanej przy Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej, rzeczoznawcą, doradcą do spraw urbanistyki, członkiem zarządów różnych organizacji, w tym architektonicznych i artystycznych. Jego szczególnym osiągnięciem jest odbudowa spalonego Pałacu Branickich, do której wykonał projekt techniczny, a przez pewien czas pełnił też funkcję głównego kierownika odbudowy. Ponadto sam wykonywał lub nadzorował projekty rekonstrukcji tak ważnych obiektów, jak kościół w zespole pokamedulskim w Wigrach, zespół podominikański oraz pałacyk Branickich w Choroszczy czy zespół klasztorny w Supraślu.

Wydana właśnie monografia Stanisława Bukowskiego oparta jest na pracy magisterskiej Sebastiana Wichra, która powstała na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ta pierwsza obszerna publikacja poświęcona życiu i twórczości architekta ukazała się z inicjatywy i nakładem białostockiego oddziału SARP. Do zebrania był rozległy, rozproszony materiał: archiwalia osobiste będące w posiadaniu rodziny, dokumenty z archiwów, dotychczasowe nieliczne publikacje, i oczywiście projekty oraz szkice Bukowskiego, a także jego żony, malarki, z którą projektował niektóre elementy dekoracyjne oraz wnętrza.

Zasadniczą część publikacji stanowi rozdział Twórczość - w  kolejnych jego częściach zostały przedstawione poszczególne okresy i obszary działalności architekta: warszawski, wileński, białostocki, odbudowa zabytków, projekty kościołów, projekty architektury użyteczności publicznej, projekty niezrealizowane, twórczość w dziedzinie rysunku, malarstwa, fotografii oraz teksty naukowe. Pracę zamykają dwa krótkie podrozdziały, w których omówiono poglądy Bukowskiego na architekturę oraz jego twórczość na tle epoki. Aneks zawiera tekst prawdopodobnie niepublikowanego felietonu architekta  Nieporozumienia z architekturą. Kończąca pracę bibliografia stanowi pierwsze możliwie kompletne zestawienie dotyczących Bukowskiego materiałów źródłowych.

Książka jest bogato ilustrowana fotografiami, ale przede wszystkim reprodukcjami projektów i innych prac Stanisława Bukowskiego. Pokazują one wszechstronność zainteresowań i talentu architekta, a także stylistykę tworzonych przez niego form wywodzących się z wczesnego ekspresyjnego modernizmu, art déco, architektury romańskiej i barokowej. Oryginały kalek projektów i innych prac prezentowane były w białostockiej Galerii im. Sleńdzińskich na wystawie przygotowanej w związku z wydaniem monografii architekta (14 maja – 14 czerwca 2009).

W swojej książce Sebastian Wicher przytacza ciekawy epizod  charakteryzujący relacje Bukowskiego z władzą, a jednocześnie stosunek, jaki mieli do niego współpracownicy. Gdy w połowie lat 50., po zakończeniu prac przy odbudowie Pałacu Branickich,  dwukrotnie nie udało się przeforsować nagrody państwowej dla Bukowskiego, Pracownia Konserwacji Rzeźby w Warszawie otrzymała zlecenie wykonania w miejsce niemożliwej do odtworzenia rzeźby, popiersia projektanta, które następnie w tajemnicy umieszczono na tympanonie ogrodowej fasady pałacu. W ten sposób już od półwiecza architekt Stanisław Bukowski spogląda na jedno ze swoich dzieł: zrekonstruowane ogrody rezydencji Branickich. Po 30 latach od śmierci, w 2009 roku, doczekał się też ulicy swego imienia w centrum Białegostoku.

przeczytaj rowniez
  • Mistrzowie fotografii architektury: Balthasar Burkhard
    Mistrzowie fotografii architektury: Balthasar Burkhard

    Balthasar Burkhard słynie z czarnobiałych, wielkoformatowych serii fotograficznych. więcej

  • Mistrzowie fotografii architektury: Vera Lutter
    Mistrzowie fotografii architektury: Vera Lutter

    Vera Lutter jest znana ze swych monumentalnych, czarnobiałych fotografii przestrzeni miejskich. Jej zdjęcia to negatywy, powstające w przekształconych w camera obscura pomieszczeniach. Odrealnione obrazy miast, tworzone przez artystkę, są rozpoznawalne na całym świecie więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2000
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2000

    Celem konkursu jest promocja najlepszej architektury miejskiej, zrealizowanej w okresie Trzeciej Rzeczypospolitej oraz pobudzenie wrażliwości społecznej na kształt naszego otoczenia. więcej

  • Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101
    Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101

    Wieżowiec Taipei 101 w mieście Tajpej, stolicy Tajwanu. Mający 508 metrów gigant jest dzisiaj najwyższym budynkiem na świecie. Jego projektantom przyszło się zmierzyć z problemami trudnych warunków posadowienia (jakość gruntu określono jako niezadowalającą), silnych wiatrów  (tajfuny występują tu kilka razy w roku) i trzęsień ziemi (działka jest położona około 200 metrów od linii uskoku tektonicznego). Budynek należało wyposażyć w specjalny system tłumienia drgań i kołysania, by zapewnić możliwie jak największy komfort dziesięciu tysiącom jego użytkowników. Jednocześnie do poruszania się między  wszystkimi 101 kondygnacjami przeznaczono 61 wind, z czego dwie, zapewniające dojazd na najwyżej położone piętra osiągają rekordowe szybkości, potwierdzone wpisem do Księgi Rekordów Guinessa. więcej

Źródło: "Architektura-murator" 02/2010
Autor: Bartosz Czarnecki
Zdjęcia: Bartosz Czarnecki
Data publikacji: 22.06.2011 14:30
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.