Uroczystość wręczenia nagród, połączona z otwarciem pokonkursowej wystawy, odbyła się I 5 stycznia 2003 roku w siedzibie SARP-u w Warszawie. Tym razem profesjonalne, złożone z architektów jury oceniało budynki wzniesione w granicach Warszawy w latach 2002-2003. Konkurs ZYCIE W ARCHITEKTURZE nasza redakcja organizuje od 1995 roku. Jego celem jest promowanie dobrej, współczesnej architektury miejskiej, także wśród zwykłych odbiorców użytkowników. Dwie pierwsze oraz czwarta edycja dotyczyły Warszawy. Natomiast trzecia odbywała się w formule ogólnopolskiej — uczestniczyło w niej osiem miast. W sumie w konkursie ZYCIE W ARCHITEKTURZE w Warszawie wzięły udział już 893 budynki. Do piątej edycji zgłoszono 144 warszawskie obiekty, Były one oceniane w trzech kategoriach: użyteczności publicznej, domów wielorodzinnych i jednorodzinnych. Spośród 79 budynków wielorodzinnych, 48 obiektów użyteczności publicznej i 17 domów jednorodzinnych, do finału zakwalifikowało się 35 prac, które jury obejrzało i poddało ocenie podczas dwudniowego objazdu. Prezentujemy je w tym numerze "ARCHITEKTURY”. Konkursowi jak zwykle towarzyszył plebiscyt, w którym mieszkańcy Warszawy wybierali swój ulubiony budynek. Odbywał się on na łamach stołecznego dodatku Gazety Wyborczej”. Warszawiacy wybierali spośród I O zakwalifikowanych do finału i wytypowanych przez naszą redakcję obiektów użyteczności publicznej. Tym razem odnotowaliśmy wyjątkowo wysoką liczbę głosów — w sumie było ich 971 (Ulubieńcem Warszawy zostało Centrum Królewska, na które głosowało 331 osób; drugie miejsce zajęła siedzi ba Edipresse — 203 głosy, trzecie — Liberty Corner — 109 głosów). Nagrodą dla trzech osób wylosowanych spośród wszystkich uczestniczących w plebiscycie były konsultacje architektoniczne. Jury wysoko oceniło poziom obiektów zgłoszonych do tej edycji konkursu, podkreślając coraz lepszą jakość zarówno samych projektów architektonicznych, jak i wykonawstwa. Ryszard Jurkowski, prezes SARP i przewodniczący sądu konkursowego, podczas ceremonii rozdania nagród przedstawił nawet listę budynków, według niego godnych wzmianki, bo reprezentujących wysoką kulturę architektoniczną, które jednak ze względu na reguły konkursu i ograniczoną liczbę nominacji, nie zostały wyróżnione. Wybór laureata w kategoriach użyteczności publicznej i domów jednorodzinnych nie stanowił dla czteroosobowego jury problemu. Natomiast przy wyłanianiu najlepszego budynku wielorodzinnego głosy jurorów prawie do ostatniej chwili rozkładały się po równo — dwa padły na Eko-Park, a dwa na realizację przy ulicy Fałata. Warto zaakcentować fakt, iż w piątej edycji konkursu brały udział wyjątkowe obiekty, takie jak Metropolitan czy siedziba Agory, które nawet z dzisiejszej perspektywy można uznać za swego rodzaju punkty przełomowe w historii warszawskiej architektury.

-
Nowoczesna szkoła. Jak powinna wyglądać szkoła idealna? Zaprojektowany przez Christiana Kereza budynek gimnazjum w zuryskiej dzielnicy Leutschenbach, dzięki zastosowaniu stalowych kratownic i całkowicie przeszklonych fasad, wydaje się unosić w powietrzu. Czy tak wygląda szkoła maprzeń? więcej
-
-
Andreas Gursky uznawany za jednego z najważniejszych współczesnych fotografików. Zdjęcia tego niemieckiego artysty wykonane są jakby z oddali, z kosmosu, pozwalają spojrzeć na miasta, ulice z dystansu. Gursky celowo rezygnuje z efektowności i ekspresji na rzecz surowego realizmu więcej
-
Hélène Binet to najsłynniejsza obecnie fotografka architektury na świecie. O jej zdjęciach marzą wszyscy najwięksi architekci. Stale współpracuje m.in. z Zahą Hadid czy Danielem Libeskindem. Celem Binet jest nie tyle dokumentacja budynku, co jego interpretowanie, dzięki czemu zdjęcie nabiera cech niezależnego dzieła sztuki więcej

- ARCHITEKTURA: Szkoła marzeń? Gimnazjum w Zurychu
- LIFESTYLE: W subiektywie - Światowa fotografia architektury: Maurizio Marcato
- LIFESTYLE: Mistrzowie fotografii architektury: Andreas Gursky
- LIFESTYLE: Mistrzowie fotografii architektury: Hélène Binet
- ARCHITEKTURA: Kostka polska 2.0 - pracownia architektoniczna we Wrocławiu