Na ten jeden dzień do Warszawy przyjechali autorzy wszystkich realizacji nominowanych do nagród głównych w VII edycji konkursu Życie w Architekturze na najlepsze obiekty powstałe w latach 2000-2012 organizowanego przez miesięcznik „Architektura-murator”. Dla projektantów była to jedyna okazja, by osobiście przekonać jurorów i licznie przybyłą publiczność, że to właśnie ich realizacje zasługują na zwycięstwo i Grand Prix dla Najlepszego Obiektu Architektury XXI wieku w Polsce, a dla konkursowych sędziów, by przed ostateczną decyzją zadać architektom pytania o ich inspiracje, styl i sposób projektowania.
"Nie warto oszczędzać na architekturze"
- Dziękuję Państwu za tę pracę – mówił obecny na spotkaniu minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski. - Mam nadzieję, że obiekty, które wybierzecie staną się pewną wskazówką dla inwestorów publicznych i przekonają ich, że nie warto oszczędzać na architekturze. Podkreślił, że choć budynki biorące udział w konkursie finansowane były z różnych źródeł, to większość tych służących kulturze powstała dzięki środkom unijnym. - Tylko w tym roku kosztem prawie miliarda złotych realizujemy ok. 200 tego typu projektów – zauważył.
Architektura na co dzień
Jurorów szczególnie interesowało, jak nominowane obiekty funkcjonują na co dzień, a także – zgodnie z założeniami konkursu – w jaki sposób wpływają na jakość naszego codziennego życia. Czy bliskość torów kolejowych nie jest uciążliwa dla mieszkańców? – pytała krytyk sztuki Anda Rottenberg autorów 19. Dzielnicy w Warszawie, którzy twierdzili, że dzięki inwestycji udało się odzyskać ogromny zdegradowany teren w sercu miasta. Jak próbowaliście minimalizować dyskomfort, którzy mogą odczuwać lokatorzy z powodu dużej liczby korytarzy – dociekał z kolei prezes SARP Jerzy Grochulski. Gdzie po zamianie w nowy miejski salon zaniedbanego placu przed Dworcem Głównym we Wrocławiu podziali się bezdomni? I czy na zielonych trawiastych wyspach przed budynkiem można siadać – chciał wiedzieć artysta Mirosław Bałka. Publiczność przyjeżdżająca na wrocławski stadion oczekuje udziału w swego rodzaju igrzyskach, czy projektując węzeł przesiadkowy, braliście pod uwagę te szczególne emocje? Czy wasz obiekt miał być częścią tego spektaklu? – pytała redaktor naczelna „Architektury-murator” Ewa P. Porębska przedstawicieli pracowni Zbigniewa Maćkowa.
Wybrali zwycięzców
Po prezentacji w Zachęcie członkowie jury udali się na naradę. Głosowanie było tajne. Jego wyniki, a więc zwycięzców w poszczególnych kategoriach konkursu Życie w Architekturze (Najlepszy Budynek Użyteczności Publicznej, Najlepszy Budynek Wielorodzinny, Najlepszy Budynek Jednorodzinny, Najlepsza Przestrzeń Publiczna) oraz laureata Grand Prix, nagrody, którą przyzna Prezydent RP Bronisław Komorowski, poznamy 5 grudnia podczas oficjalnej gali.
Partnerem prezentacji była Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
Głosuj na Ulubieńca Polski
Jeszcze tylko przez cztery dni internauci mogą głosować na najlepszy obiekt architektoniczny wybudowany w Polsce w XXI wieku. O tytuł Ulubieńca Polski walczy 120 finalistów wybranych przez jury konkursu Życie w Architekturze spośród rekordowej liczby 1064 zgłoszeń. Głosowanie odbywa się na stronie www.zyciewarchitekturze.pl i zakończy się 19 listopada o godz. 12.00.

-
Nowoczesna szkoła. Jak powinna wyglądać szkoła idealna? Zaprojektowany przez Christiana Kereza budynek gimnazjum w zuryskiej dzielnicy Leutschenbach, dzięki zastosowaniu stalowych kratownic i całkowicie przeszklonych fasad, wydaje się unosić w powietrzu. Czy tak wygląda szkoła maprzeń? więcej
-
Andreas Gursky uznawany za jednego z najważniejszych współczesnych fotografików. Zdjęcia tego niemieckiego artysty wykonane są jakby z oddali, z kosmosu, pozwalają spojrzeć na miasta, ulice z dystansu. Gursky celowo rezygnuje z efektowności i ekspresji na rzecz surowego realizmu więcej
-
Hélène Binet to najsłynniejsza obecnie fotografka architektury na świecie. O jej zdjęciach marzą wszyscy najwięksi architekci. Stale współpracuje m.in. z Zahą Hadid czy Danielem Libeskindem. Celem Binet jest nie tyle dokumentacja budynku, co jego interpretowanie, dzięki czemu zdjęcie nabiera cech niezależnego dzieła sztuki więcej
-
Budowane w okresie gierkowskim domy-kostki to dziś niedoceniany element pejzażu polskich miast. Kubiczne bryły, ściany pokryte tłuczonym talerzami, czy dach kopertowy – to dizajn, który zainspirował biuro architektoniczne group-arch. Architekci kupili właśnie taką kostkę we Wrocławiu i ją mocno podrasowali. I tak dom-kostka przemienił się w willę-pracownię więcej
