archirama.pl

Ciśnienie na dobry dizajn - Festiwal Łódź Design 2010

Międzynarodowy Festiwal Łódź Design to najważniejsza prezentacja dizajnu w Polsce. W październiku 2010 roku odbyła się jego czwarta edycja. Moża było zobaczyć na własne oczy najciekawsze obiekty z Polski i ze świata, a także skonfrontować własne wybrażenia z realnymi działaniami projektantów i artystów

Ciśnienie na dizajn

Stolik do kawy Loll z rozciąganej stalowej blachy, projektu niemieckiej firmy e27

Fot: Agnieszka Rasmus-Zgorzelska

Na festiwal składają się wystawy, wykłady, warsztaty, przegląd szkół, konkurs dla młodych projektantów oraz duża liczba wydarzeń towarzyszących. Dwie główne ekspozycje ostatniej edycji, Under PressureStrefa Zgniotu, poświęcone były różnym sposobom kształtowania i deformowania produktu. Pierwszą przygotował projektant i technolog Oskar Zięta. Część wystawy prezentująca prace Zięty i zespołu z Instytutu Technologii (ETH) w Zurichu była niezwykle ciekawa – od 10 lat prowadzi on badania nad lekkimi konstrukcjami z pompowanego sprężonym powietrzem metalu do wykorzystania w architekturze. Części prezentującej dokonania innych projektantów i artystów zabrakło spójności. Jeden z eksponatów, dmuchane godło autorstwa Bartosza Muchy, to ironiczna praca na temat możliwości upraktycznienia polskiego patriotyzmu, inny – pneumatyczny dywanik Anny Szydłowskiej jest konceptualnym ćwiczeniem na temat gobelinów. Zestawiono je z jak najbardziej utylitarnym projektem dmuchanych sanek (autor: Joe Steiner) czy prototypem latawca, który może być wykorzystywany w pozyskiwaniu energii wiatrowej (Rolf Ruchsinger/EMPA).

Druga wystawa główna, przygotowana przez kuratorkę Agnieszkę Jacobson-Cielecką, pokazywała, jak projektanci bawią się procesem kształtowania produktu tak, aby wyglądał on na zdeformowany. Choć kluczem do niej nie był problem (na przykład procesy technologiczne czy materiał), lecz niecodzienna i przyciągająca wzrok forma codziennego przedmiotu, prezentacja okazała się spójna i interesująca.

Wartością doboru ekspozycji była różnorodność i wyjście poza obszar dizajnu artystycznego, dotąd dominującego na festiwalu, a co za tym idzie, umożliwienie zwiedzającym postawienie sobie pytań o przyszłą rolę projektanta. Pojawiały się one w kontekście architektury zrównoważonej (Under Pressure, re.architektura), dizajnu krytycznego (projekty politycznie niepoprawnych pamiątek z Izraela autorstwa studentów Instytutu Technologii w Holon czy projekt Autarchy o samowystarczalności w wytwarzaniu produktów codziennego użytku autorstwa holenderskiego studia Formafantasma) oraz nowej, krytycznej interpretacji hasła Form Follows Function (instalacja i warsztaty prowadzone przez Pawła Grobelnego).

Natomiast przykłady interesujących wystaw prac artystycznych to współtworzony przez choreografa Chrisa Haringa i muzyka Andreasa Bergera pokaz „tańczących“ krzeseł Living Room, inspirowany historycznym rzemiosłem i meubles parlantes inkrustowanymi wierszami i przysłowiami, projekt Fluoodpady autorstwa grupy Wzorowo, wykorzystujący walory odpadów przemysłowych oraz prezentacja Imaginaire włoskiego studia Fabrica, łącząca ceramikę artystyczną z technikami cyfrowymi. Kuratorem ekspozycji Imaginaire oraz Autarchy był Marek Cecuła, podobnie jak na poprzedniej edycji festiwalu, odkrywający przed widzami kreatywność współczesnych ceramików i prowokujący do nowego spojrzenia na rzemiosło.

Zgrzytem edycji 2010 stała się wystawa Janusza Kaniewskiego, na której pod grubą warstwą autokreacji (na przykład jeden z obiektów stanowiło biurko z zawartością – odtworzone miejsce pracy projektanta), trudno było dostrzec jego  rzeczywiste osiągnięcia. Kolejną wpadką okazał się festiwalowy katalog – dwujęzyczny, atrakcyjny wizualnie i wyczerpujący. Niestety, w warstwie tekstowej niestarannie opracowany. Opisy projektów nie zostały wystarczająco zredagowane ani pod względem merytorycznym, ani językowym. Jednak łódzki festiwal jest już na tyle dużą i uznaną imprezą, że może sobie pozwolić na drobne wpadki bez uszczerbku na wizerunku.

Kuratorzy imprezy specjalizują się w wyszukiwaniu najbardziej interesujących zjawisk światowego dizajnu, dowartościowują i wspierają początkujących projektantów, niekiedy „elektryzują” środowiska akademickie przyzwyczajone do klasycznej interpretacji dizajnu jako projektowania wzorów do produkcji przemysłowej.

Wzornictwo to w Polsce temat dyskutowany albo w wąskim gronie profesorów lub profesjonalistów – w sposób hermetyczny – albo, coraz częściej, w mediach masowych, gdzie tematyka ta jest infantylizowana. Prawdziwej krytyki dizajnu nie ma, a sensownych, problemowych prezentacji jest niewiele. Dlatego festiwal, podczas którego można na własne oczy obejrzeć obiekty z Polski i ze świata, a także skonfrontować własne wybrażenia oraz zaczerpniętą z internetu wiedzę z realnymi działaniami projektantów i artystów, jest niezwykle interesującym i cennym wydarzeniem.

Międzynarodowy festiwal Łódź Design 2010 Amazing Life, Łódź Art Center,
14-30 października 2010
www.lodzdesign.com

Źródło: "Architektura-murator" 01/2011
Autor: Agnieszka Rasmus-Zgorzelska
Zdjęcia: Agnieszka Rasmus-Zgorzelska, red.
Data publikacji: 14.06.2011 16:39

Jeśli interesujesz się obowiązującymi trendami w zakresie wnętrz oraz architektury, koniecznie zajrzyj do działu Design, gdzie znajdziesz wiele frapujących propozycji. Specjaliści powiedzą o najnowszych funkcjonalnościach w zakresie aranżacji wnętrza, które mogą zyskać Twoje uznanie. W dziale Design znajdziesz także wyjątkowo oryginalne meble, jakie zupełnie odmienią wygląd Twoich czterech kątów. Nasz dział to również świetne miejsce dla wszystkich lubiących gadżety, bowiem mogą tu znaleźć coś odpowiedniego dla siebie. Stylowe rowery, przykuwające uwagę zegarki czy oryginalne i wyszukane zabawki – to wszystko odszukasz w dziale Design. Specjaliście prezentują również futurystyczne projekty mebli oraz sprzętów domowych. Zaprezentujemy Ci najnowsze inspiracje znanych projektantów oraz nadchodzące trendy. W dziale Design znajdziesz także wyniki i omówienia odbywających się konkursów. Z działem Design będziesz na bieżąco, nie czekaj, zerknij już teraz.