Design
DESIGN

Design współczesny czy modernistyczny? Brzydki, mały rower miejski – czy ma szansę na sukces?

  • Komentarze

Velocino, czyli rower miejski dla modernisty

Velocino. Design z lat 40. XX wieku

  • Velocino. Brzydki, ale coś w sobie ma...
  • Velocino, czyli rower miejski dla modernisty
  • Wygodna jazda na włoskim rowerze miejskim

Ten nietypowy rower miejski o wyjątkowo dziwnej sylwetce ma zaskakującą przeszłość


Włoska firma rowerowa Abici wznowiła produkcję roweru miejskiego z lat 40. XX wieku. Nietypowa konstrukcja miała stać się pojazdem dla mas: tanim, bezpiecznym, funkcjonalnym, a przede wszystkim nie zajmującym wiele miejsca. Dzięki temu na rower miało się znaleźć miejsce nawet w ciasnym mieszkaniu. 

Opracowanie takiego pojazdu zlecił na początku lat 40. Benito Mussolini. Mobilność miała być elementem stylu życia nowych Włoch – dynamicznych i nowoczesnych. Do masowej produkcji nigdy jednak nie doszło.

Kiedy Italia włączyła się w działania wojenne, mniej ważne projekty wstrzymano, gospodarka miała służyć przede wszystkim celom wojskowym. Twórca projektu, boloński wynalazca i przedsiębiorca Ernesto Pettazzoni miał ponoć odebrać sobie życie, zrujnowany i zapomniany.  
Czy jego pomysł miał kiedykolwiek szansę na popularność? Materiały reklamowe firmy podkreślają wygodę i bezpieczeństwo użytkowania, a także możliwość jazdy w spódnicy (choć akurat ten argument znacznie stracił już na znaczeniu), przewozu ładunku na dołączonym bagażniku. Na rowerze mogły poruszać się osoby różnego wzrostu, w tym dzieci. Podsiodłowa kierownica męczy ręce mniej, niż klasyczna.
Jazda na Velocino może być ciekawym doświadczeniem, a sam rower mógłby konkurować z coraz bardziej popularnymi rowerami składanymi. Jednak jazda po nierównym terenie może być trochę niewygodna ze względu na małe przednie kółko, a brak możliwości stawania na pedałach utrudnia jazdę pod górę.

Abici nie zraża się tymi problemami i daje Velocino drugą szansę. Rower jest już dostępny w sprzedaży. Czy będzie czymś więcej, niż ciekawostką?

przeczytaj rowniez
Data publikacji: 24.02.2014 17:05
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.