Festiwal designu w Londynie w 2016 roku będzie gościł około 250 wystawców, 15 narodowych ekspozycji, dziesiątki zaproszonych na wykłady ekspertów. W mieście przygotowano ok. 400 plenerowych instalacji. Centrum wydarzeń będzie muzeum Wiktorii i Alberta, ale program obejmuje także wydarzenia w targowej przestrzeni Old Truman Brewery, a także pracowniach i studiach projektowych rozsianych po mieście.
Zaskakująca bryła
Symbolem tegorocznej edycji jest wielki „uśmiech” – pawilon w formie odwróconego łuku. Bryła ma 34 metry długości, 4,5 szerokości, a na wysuniętych krańcach wznosi się na 3,5 metra. Od 17 września 2016 do 12 października 2016 pawilon jest eksponowany na terenie Chelsea College of Arts w Londynie. Bryła dominuje w przestrzeni placu. Łukowato wygięta forma kontrastuje z wiktoriańskimi budowlami w sąsiedztwie. Od pobliskich zabudowań różni ją nie tylko brak zdobień, ale też materiał. Pawilon zbudowany został z drewnianych paneli. Drewno tulipanowca amerykańskiego widoczne jest na elewacji i we wnętrzu budynku, mieszczącego tylko jedno, otwarte na końcach pomieszczenie. Od zewnątrz budynek wygląda jak monumentalna rzeźba. Od wnętrza to tunel – wieża widokowa. Otwarte krańce bryły stają się balkonami. Wejście kojarzy się z archetypicznym wyobrażeniem Arki Noego, z czworoboczną bramą i wewnętrznym pokładem. Grube na 10 cm ściany przebite zostały okrągłymi otworami.
Wygięta szczytami ku górze bryła styka sie z powierzchnia placu tylko w środkowej części. Sprawia wrażenie chwiejnej, jak wielka równoważnia. Podświadomie oczekuje się, że grupa widzów zebrana w jednym z końców tunelu przeważy, przechylając łuk.
Projekty przedstawiane w ramach ekspozycji stanowią jeden z kluczowych punktów programu London Design Festival. Są one zawsze prezentowane w miejscach ogólnie dostępnych, a ich skala sprawia, że przyciągają liczną publiczność”– podkreśla Ben Evans, dyrektor London Design Festival.
Projekt obiektu przygotowała Alison Brooks, założycielka pracowni Alison Brook Architects. Projekt został zrealizowany we współpracy z firmą Arup oraz Stowarzyszeniem Handlowym Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC).
To kolejna instalacja promująca wykorzystanie drewna we współczesnej architekturze. AHEC zaprasza do współpracy projektantów i zachęca ich do wyeksponowania własciwości tworzywa. Jednej z poprzednich edycji towarzyszyły m.in. schody-łamigłówka, przypominająca grafiki Eschera.