Recykling czy upcykling?
Był już recykling, ale nowy trend to upcykling. O co chodzi? Upcykling to przedmioty wysokiej jakości, które zostały uzyskane z surowców niskiej jakości, oczywiście pochodzących z recyklingu, czyli tym razem nie nowe życie rzeczy (recykling), ale lepsze życie rzeczy.
Upcykling zaczyna się na zagraconych strychach i w zakurzonych piwnicach. W każdym przedmiocie drzemie potencjał, każdy ma swoją historię. W upcyklingu chodzi o tworzenie nowych przedmiotów z wykorzystaniem starych. O nadawanie im nowego znaczenia i innej, często zaskakującej funkcji. Upcykling to przede wszystkim pomysł - ze zużytych torebek po herbacie powstaje abażur lampy, a stare książki telefoniczne stają się meblami.
Modna idea wzięła się z tego, że dla dużej części produktów recykling to obniżenie jakości (najlepszym przykładem jest tutaj papier). Natomiast produkt z upcyklingu to produkt, który został wyprodukowany z surowców pochodzących z recyklingu, ale jest wysokogatunkowy.
Upcykling w modzie
Najwięcej przykładów aktywności upcyklingowych dotyczy mody i dizajnu. Marka Patagonia to jeden z pierwszych producentów odzieży masowej, który już w 1993 r. zainteresował się upcyklingiem i wypuścił na rynek marynarki z tkaniny wyprodukowanej z plastikowych butelek z recyklingu. Także dziś firma zachęca swoich klientów do przynoszenia zużytych ubrań marki Patagonia do firmowych sklepów i przerabia je na surowiec do produkcji nowych kolekcji w ramach programu recyklingowego.
Upcykling w nowoczesnym dizajnie
Idea upcyklingu szybko znalazła dla siebie przestrzeń także w dizajnie i stała się trendem. Od lat pojawia się w projektach światowych dizajnerów m. in. u Komplot Design, Martino Gamper, Maarten Baas czy 5.5 designers.
Przykładów upcyklingu możemy też śmiało szukać na naszym polskim podwórku np.: lampa Bannerina od Katarzyny Okińczyc (2008 r.) wyprodukowana ze zużytych banerów reklamowych, Floppy Disk Lamp projektu +OYO, porcelana od Studia Mysikrólik, abażur Guma balonowa od studia DBWT itd.
Pierwszą polską firmą, która masowo realizuje idee upcyklingu, jest Ho::lo. Została założona w 2004 roku przez Tomasza Kopyłowskiego (plastyka, grafika, DJa, przyjaciela środowiska) i Anię Kamińską (ekonomistkę), którzy twierdzą, że najważniejszą ideą, jaką chcą przekazać jest oryginalna wartość toreb od ho::lo - od projektu, wykorzystania materiału po manifest użytkowników wobec degradacji środowiska.
- 1
- 2

-
TIC TAC jest praktycznym i efektownym połączeniem półki i fotela zarazem. Designerski mebel zaprojektowała włoska firma CAMPEGGISRL. Po prostu siadasz na półce jak na fotelu, wyciągasz książkę i już. więcej
-
Najnowszy produkt firmy Leuke łączy prostotę i funkcjonalność. Zestaw do rozpylania soku bezpośrednio ze świeżych owoców pozwala zamienić je w wygodny dozownik. więcej
-
Seria lamp Kafti Design przeznaczona jest do pokoju dla dzieci. Wieloelementowe abażury pozwalają na dużą możliwość konfiguracji, a elementy jak z bajki dla dzieci, dostępne są w różnych kolorach. więcej
-
Cerata, plastikowe kwiatki, lepiące się stoły – tak wciąż wiele osób postrzega bary mleczne. Niesłusznie, bo większość jadłodajni na studencką kieszeń przekształciła się już w bardzo przyzwoite lokale. Nie ma tu co prawda sushi, ale pojawia się dobry design, jak ostatni projekt pracowni Sojka&Wojciechowski, która zaprojektowała wnętrze nowego baru „Prasowego” w Warszawie. więcej

- DESIGN: To półka czy fotel? Ten designerski mebel łączy jedno i drugie
- DESIGN: Spray do cytrusów. Jak zamienić owoc w…dozownik
- DESIGN: DESIGN prosto z bajki. Seria kolorowych lamp do pokoju dla dzieci
- LIFESTYLE: Bar mleczny XXI wieku. Nowa jakość barów mlecznych
- WNĘTRZA: ARCHITEKTURA WNĘTRZ Top Design Gabinety Stomatologiczne. Boisz się dentysty? To przez niewygodną kanapę