Popularyzacja polskiego designu
Album Czesławy Frejlich i Dominika Lisika jest kolejnym krokiem na drodze do popularyzacji nowoczesnego spojrzenia na projektowanie w Polsce. W ostatnich latach na polskim rynku pojawiły się nowe czasopisma designerskie, odbywa się także coraz więcej imprez – festiwali designu. Książka „Zaprojektowane” stanowi więc kolejną „cegiełkę” w procesie zmiany świadomości wielu ludzi związanych z designem, a przede wszystkim konsumentów, którzy zaczynają doceniać polskie wzornictwo - architekturę wnętrz, grafikę użytkową, meble czy zabawki.
Fotografie i wywiady z mistrzami wzornictwa
Książka ma charakter albumu fotograficznego, który prezentuje najnowsze dokonania polskiego wzornictwa. Ukazuje on projekty małe, takie jak na przykład modele papierowych zabawek, oraz te wielkie, takie jak elementy przestrzeni publicznej. Oprócz zdjęć i opisów przedmiotów znajdziemy tam także wywiady z projektantami i animatorami kultury, którzy opowiadają m.in. o kondycji polskiego designu ostatnich lat, o tym co jest dobre, a co jeszcze trzeba dopracować i jak odróżnić wyróżniający się projekt od słabego. Jak podkreślają autorzy, książka nie jest podsumowaniem, lecz rozpoczęciem dyskusji o najnowszych osiągnięciach w projektowaniu.
Dla architekta wnętrz i studenta
Styl autorów książki „Zaprojektowane” charakteryzuje wielka wnikliwość i krytycyzm oraz dziennikarskie zacięcie. Album przeznaczony jest dla studentów kierunków architektonicznych, designerów, kuratorów, inwestorów oraz dziennikarzy, którzy chcą pisać o wzornictwie. Jest to obowiązkowa pozycja zarówno dla tych, którzy stawiają dopiero pierwsze kroki w projektowaniu, jak i tych, którzy te początki mają już dawno za sobą. Książka ukazuje również powszechność polskiego wzornictwa, które ma wielki wpływ na wygląd naszego otoczenia.
Tradycje polskiego wzornictwa
Książka Czesławy Frejlich i Dominika Lisika stara się przedstawić tradycję rodzimego wzornictwa, choć jak mówi w ksiażce jeden z projektantów, Michał Łojewski: „Nie mamy takiej tradycji, jaką mają chociażby Włosi, którzy wyssali dizajn z mlekiem matek. Świadomość potrzeby dobrego projektowania buduje się latami, tego nie da się szybko osiągnąć. Nasza siła zawiera się w niebywałej dynamice i chęci rozwoju. Polacy łakną nowości i innowacji.” Autorzy albumu „Zaprojektowane” pokazują właśnie to nowe nastawienie wielu polskich konsumentów, którzy dopiero od niedawna zaczęli interesować się wzornictwem. Design, zajmujący się sztuką użytkową, trafił w ten sposób do powszechnej świadomości Polaków i stał się marką, którą zaczęto rozpoznawać za granicą.
Polska XXI wieku
„Zaprojektowane” w opisach projektantów jest również książką, która ukazuje Polskę XXI wieku: nowoczesną, rozpoczynającą nowatorskie projekty, całkiem inną od tej, którą znamy sprzed transformacji. Książka stara się wskazać na przeobrażenie, które dokonało się w polskiej rzeczywistości oraz świadomości konsumentów. Jak mówi o książce kurator Łukasz Gorczyca: „Jej celem jest bowiem pokazanie, że troska o kształt rzeczy staje się w Polsce czymś normalnym, codziennym. Uważny czytelnik ucieszy się tym bardziej, gdy spostrzeże, iż wiele prezentowanych w książce projektów faktycznie weszło do codziennego użytku”. Natomiast w opinii Przemysława Dębowskiego, projektanta książek z wydawnictwa Karakter, album Frejlich i Lisika jest przykładem pięknej sztuki edytorskiej, co również jest nie bez znaczenia dla jego odbiorców.
Premiera albumu odbyła się 26 czerwca w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Gośćmi spotkania promującego książkę byli m.in. Paweł Jasiewicz, Jan Kochański, Bartosz Piotrowski oraz Jerzy Porębski. Gorąco zachęcamy do lektury tej niezwykłej pozycji i przyjrzenia się polskiemu wzornictwu od kuchni!
„Zaprojektowane. Polski dizajn 2000–2013”, 2+3D, Kraków 2014
Premiera: 26 czerwca 2014
Autorzy: Czesława Frejlich i Dominik Lisik
Fotografie: Przemek Szuba
Projekt graficzny i skład: Kuba Sowiński, Wojciech Kubiena (Biuro Szeryfy)
Partner: Instytut Adama Mickiewicza / Culture.pl
