Design
DESIGN

Sala sportowa na warszawskim Żoliborzu

  • Komentarze

Sala sportowa na warszawskim Żoliborzu

Sala sportowa na warszawskim Żoliborzu

Fot: Wojciech Kryński
  • Sala sportowa na warszawskim Żoliborzu
  • Sala sportowa na warszawskim Żoliborzu
  • Sala sportowa na warszawskim Żoliborzu
  • Sala sportowa na warszawskim Żoliborzu
  • Sala sportowa na warszawskim Żoliborzu
  • Sala sportowa na warszawskim Żoliborzu
  • Sala sportowa na warszawskim Żoliborzu
  • Sala sportowa na warszawskim Żoliborzu
  • Sala sportowa na warszawskim Żoliborzu
  • Sala sportowa na warszawskim Żoliborzu

Efektowny, graficzny charakter fasady ożywia prostą bryłę hali

Obszerny kwartał zabudowy na warszawskim Żoliborzu obejmuje kilka budynków publicznych, w tym szkołę z zespołem boisk. Obiekty powstały na przełomie lat 50. i 60. XX wieku. Ich prosta forma architektoniczna i poszarzała ściana licowana sylikatową cegłą jest jednym z nielicznych już świadectw minionych czasów. Okoliczne budynki uległy bowiem termomodernizacji i lśnią kolorowymi panierkami czerwonych i zielonych tynków. Szkołę też pewnie wkrótce czeka ten los.

Tymczasem jednak główne inwestycje dotyczą rozbudowy zaplecza sportowego. Urządzono nowe boiska i tereny rekreacyjne, a na pozostałej północnej części działki wzniesiono salę sportową mieszczącą dwa boiska treningowe do gier halowych oraz powiększono zaplecze szatniowe. Ta część parceli jest zadrzewiona i tworzy rodzaj miniaturowego parku, dla którego tłem są budynki. Ze skrzydłem mieszczącym starą salę gimnastyczną nowa hala została połączona łącznikiem. Aby uzyskać odpowiednią wysokość pomieszczenia, posadzkę dobudowanej części obniżono do poziomu sutereny. Dzięki temu kubatura hali nie dominuje nad istniejącymi obiektami, a pozbawiony okien niski pawilon szatni, usytuowany przed starą salą gimnastyczną, tworzy rodzaj bufora pomiędzy nim a istniejącą zielenią. Każda z części charakteryzuje się odmiennym wyrazem architektonicznym. Hala obłożona została prefabrykowanymi płytami betonowymi o prążkowanej fakturze nieregularnego rastra. Projektanci zauważyli, że ich budynek oglądany będzie głównie poprzez delikatną siatkę przesłony, którą tworzą gałęzie drzew. Prążkowana okładzina nakłada się na rysunek tworzony przez drzewa, interferuje z ich cieniami wędrującymi po ścianie, czasem tworzy wręcz dynamiczny efekt podobny do prążków mory. Prostymi metodami fasadzie nadano efektowny graficzny charakter ożywiający banalny kształt hali. Z kolei niski blok szatniowy oblicowano układanymi poziomo listwami drewnianymi, przez co kojarzy się z niewielką budowlą ogrodową. Poprowadzone wzdłuż niego ciągi piesze i wyjścia z budynku szkolnego pomagają uczniom psychicznie odreagować szkolne stresy w kontakcie z zielenią i naturalnymi materiałami.


Autorzy tej skromnej gabarytowo rozbudowy – zespół młodych projektantów ze Szczecina – pokazali, jak inteligentne użycie pospolitych materiałów może wywoływać architektoniczne emocje wśród poststalinowskich bloków. Wszak betonowymi płytami wybrukowana jest niemal cała Warszawa, a drewniane boazerie na obiektach użyteczności publicznej są pogardzane jako zaprzeczenie wielkomiejskości, której wyznacznikiem jest kamień i szkło.

Założenia autorskie:

Narzucony przez zamawiającego budżet sam w sobie był wyzwaniem i, jak rzadko kiedy, spowodował równoległe prowadzenie prac kosztorysowych już na etapie wstępnej koncepcji. Istniejące zagospodarowanie terenu praktycznie rozstrzygało o lokalizacji hali, a komunikacja wewnętrzna szkoły narzuciła określoną trasę łącznika. Budowa w ostrej granicy, warunki techniczne oraz przepisy bezpieczeństwa pożarowego dopuszczały doświetlenie sali od strony terenu szkoły, wymuszając wzniesienie od zewnątrz ślepej ściany. Pierwsza „wizja lokalna” przypadła na słoneczny dzień, kiedy na gęsto zadrzewionym dziedzińcu widoczny był ostry, charakterystyczny światłocień. Istotną wytyczną projektu wydało się więc uchronienie jak największej liczby drzew oraz „kontynuacja” zastanej tekstury światłocienia. Określona została skala „szumu” tego zjawiska, która posłużyła do dobrania odpowiedniego wzoru reliefu płyt betonowych tworzących elewację.
Rozsądne rozplanowanie nakładów pozwoliło na rezygnację z wykończenia ścian zewnętrznych na „lekko-mokro”, zastosowanie drewna w miejscach stref wejściowych oraz zainstalowanie w pełni profesjonalnej, powierzchniowo elastycznej posadzki sportowej i wyposażenia.
MXL4 Architekci

przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-Murator" 05/2010
Autor: Grzegorz Stiasny
Zdjęcia: Wojciech Kryński
Data publikacji: 10.06.2011 16:16
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.