Design
DESIGN
Sztetl w Chmielniku

Świętokrzyski Sztetl w Chmielniku projekt Nizio Design International przeniesie odwiedzających do dawnego żydowskiego miasteczka

  • Komentarze

Świętokrzyski Sztetl w Chmielniku projekt Nizio Design International przeniesie odwiedzających do dawnego żydowskiego miasteczka

Świętokrzyski Sztetl im. Majera Małego w Chmielniku to edukacyjno-muzealnego projekt stworzony w dawnej synagodze. Zamknięto tam ekspozycję, która poprzez nowoczesne technologie pokazuje życie dawnego sztetla. Autorem projektu jest Mirosław Nizio, właściciel pracowni Nizio Design International.

Fot: materiały prasowe
  • swietokrzyski-sztetl-sztetl-w-chmielniku-nizio-design-international-miroslaw-nizio/swietokrzyski-sztetl-sztetl-w-chmielniku-nizio-design-international_111
  • swietokrzyski-sztetl-sztetl-w-chmielniku-nizio-design-international-miroslaw-nizio/swietokrzyski-sztetl-sztetl-w-chmielniku-nizio-design-international_112
  • swietokrzyski-sztetl-sztetl-w-chmielniku-nizio-design-international-miroslaw-nizio/swietokrzyski-sztetl-sztetl-w-chmielniku-nizio-design-international_114
  • swietokrzyski-sztetl-sztetl-w-chmielniku-nizio-design-international-miroslaw-nizio/swietokrzyski-sztetl-sztetl-w-chmielniku-nizio-design-international_115
  • swietokrzyski-sztetl-sztetl-w-chmielniku-nizio-design-international-miroslaw-nizio/Thumbs

Świętokrzyski Sztetl, projekt Nizio Design International, już wkrótce zainauguruje działalność. Zwiedzający będą mogli dowiedzieć się jak wyglądało życie dawnego miasteczka żydowskiego

Świętokrzyski Sztetl im. Majera Małego w Chmielniku to edukacyjno-muzealnego projekt stworzony w dawnej synagodze. Zamknięto tam ekspozycję, która poprzez nowoczesne technologie pokazuje życie dawnego sztetla. Autorem projektu jest Mirosław Nizio, właściciel pracowni Nizio Design International.

Świętokrzyski Sztetl projektu Nizio Design International

Świętokrzyski Sztetl, który będzie dostępny dla zwiedzających już na początku stycznia 2014 roku opowiada historię dawnego żydowskiego miasteczka i codziennego życia jego mieszkańców. Cała wystawa zbudowana jest przy użyciu prostych form architektonicznych i multimedialnej ekspozycji. Ściany starej synagogi zostały jedynie  przemalowane na biało, bowiem projekt nie zakładał ani ingerencji w ich strukturę ani odtwarzania pierwotnego wyglądu ścian pokrytych niegdyś freskami. Ta biel skontrastowana jest z umieszczoną wewnątrz synagogi monumentalną czarną, sześcienną bryłą z metalu. Jej wnętrze tworzy przestrzeń wystawienniczą. Używając kontrastujących kolorów i form projektanci Świętokrzyskiego Sztetla odwołali się do relacji pomiędzy dwoma narodami – polskim i żydowskim.

Szklana bima w centrum wystawy

Centrum wystawy Świętokrzyski Sztetl jest szklana bima wzorowana na XVIII-wiecznym oryginale. Bima jest najważniejszym miejscem w synagodze. Najczęściej przyjmuje ona formę baldachimu, a podczas nabożeństw to właśnie z niej kapłan odczytuje Torę. Chmielnicka bima jest unikatem na skalę światową. Wszystkie jej elementy, w tym także stół do czytania Pięcioksięgu, wykonane zostały z wielkoformatowego szkła. Do skonstruowania chmielnickiej bimy użyto go aż 5 ton tego materiału. Wszystkie połączenia wykonano za pomocą niewidocznych dla oka klejów i podkonstrukcji pleksiglasowej, całość utwardzono promieniami ultrafioletowymi. Wystawa przeniesie odwiedzających w czasie. Będą mogli poczuć atmosferę gwarnego targu czy też żydowskiej szkoły. Tę historyczną wędrówkę umożliwią ekrany dotykowe, multimedialne mapy i ukryte głośniki, z których popłyną charakterystyczne dźwięki.

Sztetl w Chmielniku

Sztetl to nazwa na małe miasteczko żydowskie. W dawnej Polsce istniało kilkadziesiąt takich miejscowości. W XVII wieku Żydzi otrzymali także prawo do osiedlania się w Chmielniku. Wtedy misto w 80 procentach zamieszkane było przez ludność żydowską i dzięki temu stało się największym sztetlem w regionie. W latach 1941-1943 w Chmielniku istniało getto. Od października 1942 do marca 1943 roku z Chmielnika do obozu zagłady w Treblince wywieziono ponad 13 tysięcy osób. Ideą i celem przyświecającym powstaniu Świętokrzyskiego Sztetlu jest przywrócenie pamięci o współistnieniu w tym mieście dwóch kultur – żydowskiej i polskiej.

przeczytaj rowniez
Autor: Dorota Tomaszewska
Zdjęcia: materiały prasowe
Data publikacji: 6.12.2013 11:43
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.