Design
DESIGN

Teresa Kruszewska, jej meble i architektura wnętrz

  • Komentarze

Teresa Kruszewska, architektura wnętrz i projekty mebli

Krzesła Muszelka - jeden z eksponatów wystawy zorganizowanej z okazji 30-lecia Spółdzielni Artystów Ład, 1956. Projekt krzeseł - Teresa Kruszewska. Fot. z archiwum Teresy Kruszewskiej, materiały prasowe monograficznej ekspozycji w Salonie Akademii, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie w kwietniu 2012

Fot: materiały prasowe ASP w Warszawie

Teresa Kruszewska, projektantka, znana m.in. jako autorka krzesła Muszelka, mebli dla dzieci i architektury wnętrz, zmarła w czerwcu 2014 w wieku 87 lat. Przypominamy jej prace


Nowoczesne bryły mebli z lat 50.


Teresa Kruszewska, projektantka mebli i architektury wnętrz, była uczennicą Jana Kurzątkowskiego, Czesława Knothego i Wojciecha Jastrzębowskiego, klasyków polskiego meblarstwa. Projektantka ukończyła Wydział Architektury Wnętrz ASP w Warszawie (1950).

Jedną z najbardziej znanych prac Teresy Kruszewskiej jest krzesło Muszelka, które przywoływane jest w większości prac na temat polskiego wzornictwa lat 50. XX w. Krzesło zaprojektowane zostało w 1956 roku specjalnie na wystawę 30-lecia Spółdzielni Artystów Ład. Efektowna bryła zbudowana została z kilku części, wykorzystujących walory różnych materiałów: proste linie smukłych, drewnianych nóżek kontrastują z owalnym oparciem z giętej sklejki, przeciętym oplotem z igielitu. Mimo dużego zainteresowania, projekt nie był produkowany na większą skalę. Trudno się jednak temu dziwić – świetne projekty o nowoczesnych bryłach były w powojennej Polsce z braku maszyn i nowoczesnych fabryk produkowane rzemieślniczymi metodami. Ręczna produkcja Muszelki nie była tak łatwa, jak tradycyjnych krzeseł, a na krajowym rynku każdy mebel miał i tak zapewniony zbyt. Awangardowe projekty nie wzbudzały zresztą zainteresowania wielu potencjalnych klientów, tym bardziej zaś dyrekcji fabryk. Przemysłowcom borykającym się z brakiem sprzętu i materiałów, a nadmiarem klientów podjęcie decyzji o uruchomieniu nowej linii produkcyjnej mogło się wydawać fanaberią. Decyzja o niewdrożeniu mebla do produkcji masowej była więc zapewne racjonalna, mimo żalu współczesnych entuzjastów.

Meble dla dzieci

Dla projektantów z lat 50. ważne były nie tylko efektowne formy. Teresa Kruszewska jako jedna z pierwszych realizowała swoje prace zgodnie z zasadami ergonomii. Takie konstruktorskie, ukierunkowane na funkcjonalność myślenie było szczególnie ważne w przypadku nietypowych mebli dla szczególnych użytkowników. Projektantka opracowywała między innymi meble dla dzieci. Jednym z największych zadań tego rodzaju było przygotowane w latach 1959-1963 wyposażenie Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie-Prokocimiu. Specjalnie dla szpitala opracowany została architektura wnętrz i meble dla dzieci w równym wieku, między innymi krzesełka o regulowanej wysokości (krzesełko odwracane, z dwoma siedziskami na różnych poziomach), stanowiska do nauki, regał z kubików – meble lekkie i funkcjonalne, dostosowane proporcjami do postury małych pacjentów. Dzięki stypendium w Rhode Island School of Design w Providence (1966-1967) Teresa Kurzątkowska mogła poznać nowe technologie, niestosowane jeszcze w Polsce.

Projektowała przez całe życie, na koncie miała m. in. około 100 projektów krzeseł. Do jej najbardziej znanych prac należą oprócz Muszelki fotel ogrodowy Tubus (1965), fotel Tulipan (1973).

Teresa Kruszewska projektowanie łączyła z pracą dydaktyczną. Od 1979 prowadziła Pracownię Projektowania Mebli na Wydziale Architektury Wnętrz warszawskiej ASP.

do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.