Design
DESIGN

W subiektywie: Światowa fotografia architektury - Toshio Shibata

  • Komentarze

W subiektywie: Światowa fotografia architektury - Toshio Shibata

Miasto Saito, prefektura Miyazaki, Japonia, 1990

Fot: Toshio Shibata
  • W subiektywie: Światowa fotografia architektury - Toshio Shibata

Toshio Shibata

(ur. 1949, Tokio, Japonia). Mieszka w mieście Kamakura, pracuje w Tokio, gdzie także wykłada w Tokyo College of Photography.
W roku 1974 uzyskał dyplom MFA Tokyo National University of Fine Arts and Music w Japonii, przez dwa kolejne lata studiował na Królewskiej Akademii w Gandawie, w Belgii.


W latach 90. ukazało sie kilka monografii dotyczących jego twórczości. Najważniejsze z nich to Photographs (Asahi Shinbun Publishing, Tokio, 1992), Landscape i DAM (obydwie wydane przez Nazraeli Press, Tucson, 1996) oraz Toshio Shibata (Museum of Contemporary Art, Chicago, USA 1997). Jego najgłośniejsze indywidualne wystawy odbyły się w Centre National de la Photographie w Paryżu w roku 1998 i Museum of Contemporary Art w Chicago w 1997, artysta wziął także udział między innymi w zbiorowej prezentacji New Photography 8 w Museum of Modern Art w Nowym Jorku w 1992 roku. Ostatnio jego prace pokazano w Japonii w 2005 roku w Soh Gallery w Tokio i Kamakura Gallery w Kamakura.


Fotografie Toshio Shibaty to przede wszystkim niezwykle wyraziste obserwacje styku działania człowieka i przyrody, skłaniające widza do refleksji nad charakterem naturalnego, najczęściej japońskiego krajobrazu i nieskończoną ludzką zdolnością do wprowadzania do niego zmian. Kompozycje bogatych w szczegóły czarno-białych obrazów, pozbawionych obecności człowieka, a często nawet widoku nieba, czynią z nich niemal abstrakcje.


Prace artysty znajdują się we wszystkich znaczących światowych kolekcjach i muzeach sztuki nowoczesnej. W tym roku można je także oglądać na wystawie w Laurence Miller Galleryw Nowym Jorku.

przeczytaj rowniez
  • Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101
    Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101

    Wieżowiec Taipei 101 w mieście Tajpej, stolicy Tajwanu. Mający 508 metrów gigant jest dzisiaj najwyższym budynkiem na świecie. Jego projektantom przyszło się zmierzyć z problemami trudnych warunków posadowienia (jakość gruntu określono jako niezadowalającą), silnych wiatrów  (tajfuny występują tu kilka razy w roku) i trzęsień ziemi (działka jest położona około 200 metrów od linii uskoku tektonicznego). Budynek należało wyposażyć w specjalny system tłumienia drgań i kołysania, by zapewnić możliwie jak największy komfort dziesięciu tysiącom jego użytkowników. Jednocześnie do poruszania się między  wszystkimi 101 kondygnacjami przeznaczono 61 wind, z czego dwie, zapewniające dojazd na najwyżej położone piętra osiągają rekordowe szybkości, potwierdzone wpisem do Księgi Rekordów Guinessa. więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002

    Czwarta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. Finał odbył się w siedzibie SARP-u w Warszawie, 10 stycznia więcej

  • PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno
    PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno

    Centrum Nauki phaeno w Wolfsburgu, realizacja pracowni Zahy Hadid, odbiega od wszelkich konwencji kształtowania formy i dyspozycji funkcjonalnej budynku. Phaeno odrywa się od ziemi. Jego miękka, opływowa bryła, o wielkopowierzchniowych pochyłych ścianach, stojąc na dziesięciu żelbetowych „nogach”, pozwala przestrzeni miasta swobodnie przelewać się pod spodem i wokół budynku. Wielka żelbetowo-stalowa skorupa mieszcząca powierzchnię ekspozycyjną zamyka w sobie jednoprzestrzenne wnętrze urozmaicone zmiennym przebiegiem sufitu, podłóg i ścian, które tworzą wrażenie zagadkowego, niemalże księżycowego krajobrazu. Realizacja tych wizji nie byłaby możliwa bez nowoczesnych technologii budowlanych – a szczególnie bez betonu samozagęszczającego i jego specyficznych właściwości – ani bez ścisłej współpracy inżynierów i architektów. więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004

    Piąta edycja, organizowanego przez miesięcznik "Architektura Murator", konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE więcej

Źródło: "Architektura-murator" 04/2007
Zdjęcia: Toshio Shibata
Data publikacji: 22.06.2011 13:15
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.