Design
DESIGN

Zrównoważony rozwój? Nie, to tylko sankcje

  • Komentarze

Drewniany rower nie tylko dla hipsterów - drewniane konstrukcje o współczesnej bryle powstawały już przed II wojną światową

Cykliści na start - drewniany rower Littorina Autarchica niewiele ustępował komfortem czy osiągami ówczesnym konstrukcjom. Materiały archiwalne Polona

Fot: Polona

Drewniany rower Littorina Autarchica zaprojektowany został przed II wojną światową we Włoszech pod hasłem niezależności gospodarczej. Włoski design sprzed wieku przypomina modne rowery projektowane w imię zrównoważonego rozwoju

Littorina Autarchica – nazwa włoskiego roweru brzmi jak łacińskie określenie egzotycznego gatunku owada czy rośliny. Konstrukcja jest rzeczywiście niezwykła i ma wiele uroku, choć okoliczności jej powstania były raczej ponure. Zaczęło się od wojny. Włochy dążąc do zbudowania mocarstwa kolonialnego napadły Abisynię i używając wszelkich dostępnych środków – łącznie z atakami gazowymi na cywilów – podbiły kraj. Jednym ze skutków okupacji były sankcje gospodarcze, nałożone na faszystowską Italię przez Ligę Narodów. Choć sankce nie były wystarczająco radykalne, by zmienić politykę Mussoliniego, popchnęły jednak włoski design na nowe tory. Polityka autarchii, gospodarczej samodzielności i samowystarczalności oznaczała, że produkty powinny powstawać z dostępnych w kraju materiałów. Celem było wytwarzanie wszystkich towarów konsumpcyjnych w granicach państwa i prawie całkowite wyeliminowanie handlu z innymi krajami.

(Nie) zrównoważony rozwój

Wielu surowców brakowało, a że priorytet miało wojsko, projektanci musieli dokonywać cudów pomysłowości. Jednym ze sposobów na ominięcie ograniczeń były eksperymenty materiałowe. Brak stali – to nie problem, można przecież zbudować rower z drewna. Littorina Autarchica ma drewnianą ramę, błotniki, kierownicę, chwyty, wspornik kierownicy... Pozostałe części wykonano z aluminium, a stal wykorzystana została tylko tam, gdzie nic nie mogło jej zastąpić – w łańcuchu, śrubach czy zębatkach.

Littorina to piękna, stylowa maszyna i w pełni użytkowy rower. Nigdy nie produkowano go jednak na większą skalę. Nie zawiniły pracochłonna produkcja ani wady projektu – po prostu, w 1939 włoski przemysł nastawiony był już na produkcję wojenną.


Więcej o projekcie: Beppe Finessi, Il design italiano oltre le crisi. Autarchia, austeritŕ, autoproduzione, Roma 2014

przeczytaj rowniez
Autor: Krzysztof Zięba
Zdjęcia: Polona
Data publikacji: 28.01.2015 09:59
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.