1 2 3 4 5

Forma Otwarta - teoria

Teoria Formy Otwartej sformułowana została przez Oskara Hansena (1922-2005), architekta, urbanistę i teoretyka architektury. Dotyczy roli i funkcjonowania dzieła sztuki, obiektu architektonicznego lub założenia urbanistycznego. Podstawowym postulatem autora jest zmiana myślenia o projektowaniu i włączenie użytkownika do współtworzenia dzieła. Zamiast tradycyjnie pojmowanego, skończonego obiektu, Hansen zaproponował formę zachęcającą do modyfikacji, przekształcania, wykorzystywania w różnych kontekstach. Obiekt architektoniczny traci w ten sposób nadrzędny status, stając się w zamian tłem dla wydarzeń. Sprzyjająca różnym formom aktywności przestrzeń wymaga współudziału projektanta i przeciętnego widza-użytkownika. Współudział ten wykracza poza samą interpretację, użytkownik może zmienić obiekt, dostosowując go do swoich potrzeb. Proces ma charakter ciągły, wynikający ze zmian w oczekiwaniach i potrzebach użytkowników.

Teoria miała znaleźć zastosowanie w projektach o różnej skali, począwszy od architektury wnętrz, instalacji artystycznych, przez pawilony, duże budynki użyteczności publicznej, aż po utopijną koncepcję Linearnego Systemu Ciągłego obejmującego zgodnie z wizją autora całą Polskę.  

Teoria Formy Otwartej po raz pierwszy zaprezentowana została podczas kongresu CIAM w Otterlo w 1959 roku, a następnie konsekwentnie rozwijana przez Oskara Hansena w ciągu kilkudziesięciu lat jego pracy projektowej i pedagogicznej.

Więcej informacji
Oskar Hansen: Ku formie otwartej, Warszawa 2005
Springer F., Zaczyn. O Zofii i Oskarze Hansenach, Warszawa 2013

Powiązane hasła: linearny system ciągły,

Autor: KZ
Data publikacji: 18.04.2016 12:46
Tagi: urbanistyka
  • Warszawskie Filtry z miedzianym dachem Odtwórz
    TVrama

    Warszawskie Filtry z miedzianym dachem

    Miedziany dach, wieńczący budynek warszawskich Filtrów, ma za zadanie korespondować z zabytkowym charakterem kompleksu Filtrów.

    • skomentuj
    • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.