Forum
FORUM

Miasto w fotografii

  • Komentarze

Miasto w fotografii

Madrid #07, 2006, fot. Vincenzo Castella

Fot: serwis prasowy NAi
  • Miasto w fotografii
  • Miasto w fotografii
  • Miasto w fotografii
  • Miasto w fotografii
  • Miasto w fotografii
  • Miasto w fotografii
  • Miasto w fotografii
  • Miasto w fotografii
  • Miasto w fotografii
  • Miasto w fotografii

Globalizacja, postęp techniczny i rozwój ekonomii radykalnie zmieniły obraz miasta, które stało się już nie tylko naszym codziennym środowiskiem życia, ale również miejscem, gdzie przede wszystkim odbywa się spektakl konsumpcji

Temu właśnie tematowi poświęcona jest wystawa Spectacular City pokazująca prace dwudziestu dziewięciu międzynarodowej sławy artystów fotografików, którzy jako temat swoich twórczych poszukiwań wybrali krajobraz urbanistyczny. Autorzy prezentowanych zdjęć to: Olivo Barbieri, Oliver Boberg, Balthasar Burkhard, Vincenzo Castella, Edgar Cleijne, Stéphane Couturier, Thomas Demand, Andreas Gefeller, Geert Goiris, Andreas Gursky, Naoya Hatakeyama, Todd Hido, Dan Holdsworth, Francesco Jodice, Aglaia Konrad, Luisa Lambri, Ine Lamers, Sze Tsung Leong, Armin Linke, Taiji Matsue, Karin Apollonia Müller, Bas Princen, Thomas Ruff, Frank van der Salm, Heidi Specker, Jules Spinatsch, Thomas Struth, Michael Wesely, Edwin Zwakman.

W Holenderskim Instytucie Architektury w Rotterdamie można oglądać ponad sto wykonanych w ostatnich dziesięciu latach fotografii – często wielkoformatowych obrazów, osiągających dziewięć metrów szerokości. Przekazują one nowy, często zaskakujący obraz znanych miast, inspirując architektów i projektantów do ponownego zastanowienia się nad obszarem ich codziennej pracy. Autorzy zdjęć wykraczają daleko poza ramy tradycyjnej fotografii dokumentalnej – dokonują reinterpretacji otaczającego nas świata; czasem ich obrazy można uznać za wizję przyszłości. Ludzie pojawiają się na tych fotografiach jako anonimowa masa bez twarzy i osobowości. Istnienie człowieka pozwalają odkryć jedynie ślady, jakie pozostawia jego działalność w miejskiej przestrzeni. Przedstawiany świat to jego dzieło, lecz on sam stał się tylko mało znaczącym elementem. Ten temat znajduje kontynuację w prezentowanym na wystawie filmie autorstwa Francesca Jodice’a, który mówi o problemach w komunikacji między ludźmi we współczesnej Japonii. Pojęcia otaku i hikikomori opisują osoby unikające kontaktu z rzeczywistością, mające problemy w komunikowaniu się z otoczeniem i w związku z tym zamykające się we własnym domu. Gdy analizujemy to zjawisko, rodzi się pytanie: czy rzeczywiście nie jest już tak, że wykreowany przez człowieka świat zaczyna go przerastać?

Choć wszyscy autorzy prezentowanych prac wykorzystują obraz metropolii, można zaobserwować trzy sposoby interpretacji tematu: niektórzy są zainteresowani symbolicznym przedstawieniem istoty miasta, inni analizą wizualnych aspektów struktur urbanistycznych, kolejna grupa skupia się na problemie odbioru miejskiego pejzażu.

Ważną częścią wystawy są zdjęcia Andreasa Gursky’ego, który poprzez przetwarzanie fotografowanego obrazu za pomocą techniki cyfrowej odkrywa paradoks pomiędzy niesamowitą jakością struktury urbanistycznej i codziennym użytkowaniem jej przez mieszkańców. Gursky podkreśla potęgę i perfekcję architektury, likwidując wszelkie jej niedoskonałości. W ten sposób ukazuje kontrast pomiędzy człowiekiem – istotą niedoskonałą – i kreowanym przez niego i wydawałoby się dla niego otoczeniem – zbyt „doskonałym”, aby je używać. Do zagadnienia relacji pomiędzy planowaniem przestrzennym, a codziennym sposobem użytkowania miasta przez jego mieszkańców odnosi się również wspomniany już Francesco Jodice, który jest równocześnie architektem i fotografikiem. Odmienne podejście do tematu metropolii prezentuje Olivo Barbieri, słynący z tego, w jaki sposób komponuje głębię ostrości zdjęć, koncentrując uwagę widza na niewielkich fragmentach fotografii i podkreślając istotną rolę percepcji obrazu. Z kolei Michael Wesely stara się przedstawić w swoich pracach zmieniającą się współczesną tkankę miejską. Jego najsłynniejsze zdjęcia pokazują proces restauracji Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku oraz przebudowę Potsdamer Platz w Berlinie.

Różnorodność prezentowanych prac odzwierciedla złożoność zagadnień związanych z rozwojem współczesnej cywilizacji. Fotografie, pozostawiając margines niedopowiedzenia, komentują ją często lepiej niż słowa.

Wystawa Spectacular City – Photographing the Future, Netherlandes Archiceture Institute – NAi, Rotterdam,
23 września 2006 – 7 stycznia 2007
www.nai.nl

Wystawie towarzyszy katalog zawierający między innymi eseje autorstwa Aarona Betsky’ego, Jean-Françoisa Chevriera, Stevena Jacobsa i Emiliano Gandolfiego – kuratora wystawy

przeczytaj rowniez
  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002

    Czwarta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. Finał odbył się w siedzibie SARP-u w Warszawie, 10 stycznia więcej

  • PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno
    PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno

    Centrum Nauki phaeno w Wolfsburgu, realizacja pracowni Zahy Hadid, odbiega od wszelkich konwencji kształtowania formy i dyspozycji funkcjonalnej budynku. Phaeno odrywa się od ziemi. Jego miękka, opływowa bryła, o wielkopowierzchniowych pochyłych ścianach, stojąc na dziesięciu żelbetowych „nogach”, pozwala przestrzeni miasta swobodnie przelewać się pod spodem i wokół budynku. Wielka żelbetowo-stalowa skorupa mieszcząca powierzchnię ekspozycyjną zamyka w sobie jednoprzestrzenne wnętrze urozmaicone zmiennym przebiegiem sufitu, podłóg i ścian, które tworzą wrażenie zagadkowego, niemalże księżycowego krajobrazu. Realizacja tych wizji nie byłaby możliwa bez nowoczesnych technologii budowlanych – a szczególnie bez betonu samozagęszczającego i jego specyficznych właściwości – ani bez ścisłej współpracy inżynierów i architektów. więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004

    Piąta edycja, organizowanego przez miesięcznik "Architektura Murator", konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2006
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2006

    Szósta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE, organizowanego od 1995 roku więcej

Źródło: "Architektura-murator" 01/2007
Autor: Jolanta Starzak
Zdjęcia: serwis prasowy NAi
Data publikacji: 15.06.2011 14:57
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.