W ciągu zaledwie trzech lat od ustanowienia World Architecture Festival stał się jedną z najbardziej znanych imprez architektonicznych na świecie. Jest to możliwe dzięki wyjątkowo sprawnej promocji i wprowadzeniu sprawdzonych procedur organizacyjnych, opartych o wieloletnie doświadczenia firmy Emap działającej w dziedzinach budownictwa, handlu, mediów, mody, zdrowia, edukacji, administracji i motoryzacji, będącej również organizatorem wielu cyklicznych wydarzeń, w tym Cannes Lions International Advertising Festival.
Ustanowiony na komercyjnych zasadach WAF przyciąga za każdym razem kilkaset zgłoszeń do konkursu i ponad tysiąc uczestników; niewątpliwie największym jego atutem w oczach architektów jest fakt, że pod ocenę poddaje się każdy nadesłany (i opłacony) projekt. Stąd na wystawie zobaczyć można zarówno bardzo dobre, jak i – niestety – bardzo słabe dzieła. W następstwie tego w niektórych nie tak popularnych wśród nadsyłających kategoriach zdecydowanie łatwiej niż w innych otrzymać nagrodę za pracę o poziomie, który w innej grupie tematycznej uznany byłby za mniej niż przeciętny.
Warto to wziąć pod uwagę przy wyborze kategorii, bowiem niektóre są co roku mocno obsadzane (pod względem liczby, ale i jakości zgłoszeń), a przy nieostrych kryteriach niejednokrotnie ten sam budynek można zaliczyć do kilku grup tematycznych. Sytuacja ta miała miejsce w przypadku świetnego projektu renowacji dawnego domu towarowego Wertheim we Wrocławiu autorstwa biura Maćków Pracownia Projektowa („A-m” 7/09). Budynek został zgłoszony w kategorii Stare i nowe (32 projekty), a kto wie, czy nie miałby większej szansy, choćby na wyróżnienie, jako Obiekt handlowy (20 projektów). Pełen zbiór obiektów udostępniony jest na stronie World Buildings Directory (www.worldbuildingsdirectory.com). Przejrzenie tego katalogu na pewno przyniesie korzyść architektom zainteresowanym udziałem w kolejnej edycji festiwalu.
Jak co roku dzięki konkursowi pojawili się laureaci o nieznanych przedtem na szerszym forum nazwiskach i nagrodzone budynki ze wszystkich kontynentów. Główną nagrodę otrzymała jednak gwiazda – przy ogromnym aplauzie uczestników wygrało muzeum MAXXI w Rzymie biura Zahy Hadid („A-m” 3/09). Światowy Festiwal Architektury w Barcelonie okazał się wreszcie szczęśliwy także dla projektu z terenu Polski. Nie jest to co prawda praca rodzimego biura architektonicznego, ale przeznaczona do realizacji konkursowa koncepcja hiszpańskiego zespołu Menis Arquitectos sali koncertowej na Jordankach w Toruniu („A-m” 5/09) – zwycięzca w kategorii Projekt przyszłości – Kultura.
World Architecture Festival 2010, Barcelona,
3–5 listopada 2010
www.worldarchitecturefestival.com

-
Nowoczesna szkoła. Jak powinna wyglądać szkoła idealna? Zaprojektowany przez Christiana Kereza budynek gimnazjum w zuryskiej dzielnicy Leutschenbach, dzięki zastosowaniu stalowych kratownic i całkowicie przeszklonych fasad, wydaje się unosić w powietrzu. Czy tak wygląda szkoła maprzeń? więcej
-
Czeski architekt i artysta Jiří Kroha nie stał się liderem żadnego z kierunków; konsekwentnie, na uboczu, dokonywał „cichych rewolucji” – najczęściej ignorowanych przez współczesnych mu ludzi sztuki. Dziś jego dorobek przypomina wrocławskie Muzeum Architektury więcej
-
Adaptacja silosu na mieszkanie
Ołomuniecki silos nie został oswojony, lecz okiełznany: nie mamy do czynienia z typowym loftem, mieszkaniem bezkonfliktowo wpisującym się w historyczną tkankę architektoniczną, ale z radykalną interwencją, której najważniejszym elementem jest dominująca, przeskalowana nadbudowa więcej
-
Hala sportowa w Bieruniu
Budynek hali powstał w wyniku rozpisanego przez gminę ogólnopolskiego konkursu architektonicznego więcej
