Malarstwo architektury i architektura malarstwa
Architektura współczesna i sztuka potrafią, jak się okazuje, przedstawiać się wzajemnie. Niejednokrotnie budynki projektowane są według malarskich zasad kompozycji np. złotego podziału. Dzieje się tak ponieważ ten kompozycyjny zestaw reguł - kanon, oddziałuje pozytywnie nie tylko w przypadku patrzenia na obraz, ale również wtedy, gdy uczestniczymy w przeżywaniu przestrzeni.
Dlatego właśnie kompozycje przestrzenne projektuje się często według tych samych zasad, według których tworzone są kompozycje malarskie. Szczególnie daje się to wyczuć przy okazji obecnych tendencji – np. w projektownaiu minimalistycznym. Bywa na przykład tak, że budynek lub aranżacja wnętrz przywodzi na myśl neoplastycystyczny obraz. W naszym otoczeniu widoczna jest również odwrotna relacja architektura- sztuka. Bardzo często spotykamy się np. z geometrycznymi kompozycjami na fotografiiach, które przedstawiają wycięte z obiektów architektonicznych kadry.
Włoski ilustrator Federico Babina postanowił pokazać zależność tych dwóch dziedzin twórczych. Stworzył 25 ilustracji, które przywołują dialog pomiędzy największymi dziełami sztuki, a najbardziej znanymi bryłami architektonicznymi.
Grafiki, które stworzył włoski ilustrator Federico Babina to inspiracja obrazami artystów takich jak Pisacco, Mondrian czy Dali. Wkładem własnym autora było „zaaplikowanie” w te słynne kompozycje brył największych ikon architektury XX wieku.
(...) architektura i sztuka łączą i przeciwstawiają ze sobą różne formy ekspresji. Pokazują, że język estetyczny architektury i sztuki bywa czasami odległy, a czasem bardzo bliski – mówi Federico Babina
Na pierwszy rzut oka możemy rozpoznać twórcę obrazu, gdy jednak przyjrzymy się bliżej dostrzegamy architektoniczne wpływy. Główną ideą projektu było nakłonienie widza do reinterpretacji.
I tak na przykład na obrazie Picassa pojawiają się postacie Le Corbusierowskiego Modulora, geometryczne kompozycje Malevicha przybierają formę budynków Zahy Hadid, natomiast charakterystyczne, kolorowe prostokąty z dzieł Theo van Doesburga stanowią ściany na planie budynku Ludwiga Mies van der Rohe.
Milena Glinojecka