Lifestyle
LIFESTYLE

Fotografia po zmroku – najlepsze nocne zdjęcia w historii fotografii

  • Komentarze

Mulberry Street, Sid Grossman

Mulberry Street, 1948, autor: Sid Grossman (amerykański fotograf 1913–1955). Grossman był jednym z największych kronikarzy klasy pracującej w Nowym Jorku w latach 30. i 40. Na zdjęciu widać ulicę Mulberry w czasie święta San Gennaro w Małej Italii.

Fot: Sid Grossman / Courtesy Howard Greenberg Gallery, NYC
  • Mulberry Street, Sid Grossman
  • Call, Otto Steinert
  • Chicago, Impression at Night, Gordon H. Coster
  • Theater Marquee, William Klein
  • Human Head, Weegee
  • A Pillar of the Corvisart Metro, Brassaï
  • Impressions of Chicago, Gordon H. Coster
  • Ausstellungs-Gebäude, Werner Mantz
  • Broadway nocą, Alvin Langdon Coburn
  • Skrzyżowanie ulic nocą, Robert Frank

Kiedyś wraz z zachodem słońca kończyła się praca fotografa. Brak światła uniemożliwiał wykonywanie zdjęć. Jednak od końca XIX wieku wraz z postępem techniki fotograficznej rozpoczęła się wielka przygoda zatrzymywania w kadrze… ciemności. Noc to jeden z najbardziej poetyckich tematów w fotografii. Prezentuje go w całości najnowsza wystawa Bight Vision: Photography After Dark w nowojorskim The Metropolitan Museum of Art

Na przełomie XIX i XX wieku nocna fotografia stała się samodzielnym gatunkiem artystycznym. Wcześniej w początkach tego medium, zarejestrowanie obrazów przy słabych warunkach oświetleniowych było prawie niemożliwe, ale we wczesnych latach XX wieku coraz doskonalsza technika fotograficzna, szybsze filmy, przenośne i bardziej poręczne aparaty oraz dostępniejsze lampy błyskowe dały artystom wolną rękę w odkrywaniu wszechświata migoczącego światła i aksamitnej ciemności, który objawiał się w godzinach pomiędzy zmrokiem a świtem. Nowocześni fotografowie byli zafascynowani nastrojami wywoływanymi przez elektryczne światło: delikatnym lśnieniem kul ulicznych latarń, skrzącymi się fasadami drapaczy chmur, oślepiającymi znakami neonów, intymnym światłocieniem pokoi skąpanych w zmiękczonym przez abażury świetle.

Nocni fotografowie byli szczególnie czuli na deszcz, śnieg, lód i mgłę – zarówno za względu estetycznych jak i praktycznych. Mokra nawierzchnia i podnosząca się mgła mogły nadać obrazom atmosferę poetyckiego odrealnienia, ale także odbijały i rozpraszały dostępne światło, skracając czas ekspozycji zdjęć.

W latach 30. z inspiracji pionierów fotografii nocnej – Brassaï w Paryżu i Billa Brandta w Londynie – fotografowie zaczęli zwracać swoją uwagę w stronę nocnego życia miasta, od ludycznego i gwarnego Święta San Gennaro w nowojorskiej Małej Italii zamieszkałej przez włoskich emigrantów aż po wystawnie eleganckie premiery w operze. Inni skupiali się na światku przestępczym lub samotnych postaciach z marginesu, ukazując noc jako ciemne królestwo przyjemności, niebezpieczeństwa i występku. Artyści z czasem zaczęli zagłębiać techniki inwigilacji wykorzystywane przez policję i wojsko (ukryte kamery, filmy na podczerwień, reflektory) aby głębiej wkraczać w ukryte wymiary nocy, wszystko po to, by zrealizować odwieczne pragnienie uchwycenia ciemności.

Najnowsza wystawa w nowojorskim The Metropolitan Museum of Art – Bight Vision: Photography After Dark (Jasna wizja: Fotografia po zmroku) przedstawia drogi, którymi podążali współcześni fotografowie, by odkrywać wizualny i symboliczny potencjał nocnych obrazów. Wśród prezentowanych  prac są nastrojowe malownicze nokturny Edwarda Steichena i Alvina Langdona Coburna; tajemnicze i pełne mroku sceny uliczne widziane w obiektywie Brassaï, Billa Brandta i Roberta Franka; abstrakcje elektrycznego światła, w których specjalizował się włoski futurysta Giuseppe Albergamo; lotnicze zdjęcia przedmieść Los Angeles wykonanych w nocy przez współczesnego artystę Davida Deutscha.

Wystawa prezentuje zbiory w całości pochodzące z kolekcji MET. Na ekspozycję składają się prace prawie 40 fotografów pokazujące nocne zdjęcia od końca XIX wieku po współczesność.

Wystawa Bight Vision: Photography After Dark
26 kwietnia 2011 – 18 września 2011
The Metropolitan Museum of Art – The Howard Gilman Gallery

przeczytaj rowniez
Źródło: materiały prasowe The Metropolitan Museum of Art, New York
Autor: TM
Zdjęcia: Weegee / International Center of Photography, Brassaï. Copyright © Gilberte Brassaï, ©2010 Artists Rights Society (ARS), New York / VG Bild-Kunst, Bonn, The Elisha Whittelsey Collection, The Elisha Whittelsey Fund, 1972, Sid Grossman / Courtesy Howard Greenberg Gallery, NYC, Marlis Steinert, Thônex, Gordon Coster, Purchase, The Horace W. Goldsmith Foundation Gift, through Joyce and Robert Menschel, 1991, William Klein
Data publikacji: 11.07.2011 16:44
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.