Lifestyle
LIFESTYLE

Obrazy w architekturze

  • Komentarze

Obrazy w architekturze

Zasłona w kawiarni w hotelu Warszawa w Moskwie, 1960

Fot: z archiwum H. Rechowicz
  • Obrazy w architekturze
  • Obrazy w architekturze
  • Obrazy w architekturze
  • Obrazy w architekturze
  • Obrazy w architekturze
  • Obrazy w architekturze
  • Obrazy w architekturze

Wystawa Hanna i Gabriel Rechowiczowie. Obrazy w architekturze pokazuje bogaty dorobek pary warszawskich artystów, autorów dekoracji ściennych tak znanych stołecznych budynków jak hotel Bristol, Dom Chłopa czy Supersam

Wielometrowe prace wykonywane były przez samych artystów. Rechowiczowie łączyli techniki malarskie z mozaiką. Dekoracyjne wzory układali z tanich materiałów: odpadów ceramiki, płytek, otoczaków, wciskanych w cementowe podłoże. Zestawienie różnych faktur i kolorów pozwalało osiągnąć bogaty, malarski efekt. Powstawały prace nawiązujące do malarstwa materii, kierunku uważanego w drugiej połowie lat 50. za synonim nowoczesności. Często jednak w dziełach warszawskich artystów „awangardowość” łagodzona jest wprowadzeniem stylizowanych przedstawień zwierząt, ptaków czy roślin.

Balansujące na granicy malarstwa abstrakcyjnego i przedstawiającego obrazy Rechowiczów są niekiedy wiązane z surrealizmem. Trudno w nich jednak szukać niepokojących tajemnic podświadomości. To przede wszystkim malarstwo dekoracyjne. Na zasadzie kontrastu barwne mozaiki świetnie dopełniają czystą architekturę powojennego modernizmu.
Na wystawie znalazło się około 50 szkiców i projektów. Niewielkie, barwne plansze przypominają raczej ilustracje, niż monumentalne dekoracje ścienne. Skojarzenie nie jest przypadkowe. Gabriel „Gaber” Rechowicz był współautorem około czterdziestu książek. W 1954 roku zdobył pierwszą nagrodę w konkursie na ilustracje do dzieł Adama Mickiewicza. Najczęściej jednak jego prace pojawiały się w książkach dla dzieci. Na wpół abstrakcyjne, sięgające do poetyki surrealizmu kompozycje zamawiane były między innymi przez wydawnictwo Nasza Księgarnia.

Oprócz nigdy publicznie nie pokazywanych projektów na wystawie znalazły się fotografie mozaik i fresków. Wyświetlane na monitorze zdjęcia stanowią może najcenniejszą część ekspozycji. Jej kurator, Paweł Giergoń, zebrał rozproszoną dokumentację licznych prac duetu, zajmujących trzydzieści siedem ścian w różnych budynkach. W wielu przypadkach fotografie to wszystko, co pozostało po monumentalnych realizacjach. Niektóre z nich z założenia były tymczasowe – Rechowiczowie projektowali oprawy plastyczne propagandowych wystaw gospodarczych w Moskwie (1959), Pekinie (1960) i Madrycie (1970). Inne z różnych przyczyn pozostały w stadium projektu, jak koncepcja kolorystyczna eksperymentalnej dzielnicy mieszkaniowej w Moskwie (1960). Praca Miastoprojektu Stolica-Północ przegrała z propozycją Moskiewskiej Akademii Architektury, wprawdzie zgłoszoną po terminie, ale uznaną za nowatorską...


Kurator wystawy, Paweł Giergoń, zebrał rozproszoną dokumentację licznych prac duetu, zajmujących trzydzieści siedem ścian w różnych budynkach

Remonty i przebudowy doprowadziły do zniszczenia większości dzieł Rechowiczów. Już latach 90. z wnętrz Supersamu zniknęła dekoracja hali głównej i baru Frykas. W tym samym czasie, podczas modernizacji, zamalowane zostało malowidło ścienne w koktailbarze hotelu Bristol, zniszczono też dekoracje w restauracji Szanghaj w Warszawie i wystrój kina w Kielcach. Część mozaik na elewacjach Domu Chłopa przykryta została tynkiem, a podział sal ściankami poszatkował malowidła we wnętrzu budynku. Niedostępne są prace zrealizowane w prywatnych domach we Francji i Japonii. Wciąż można za to oglądać częściowo zachowany wystrój stołówki sanatorium w Nałęczowie i dekoracje na pawilonie basenów Legii, baru Alinka przy Puławskiej 73/75, czy Szkoły Rzemiosł przy ulicy Felińskiego 13 w Warszawie, a także pojedyncze dzieła istniejące poza stolicą, na przykład na lotnisku aeroklubu w Lesznie.

Na ekspozycji pokazano też film autorstwa Anny Zakrzewskiej i Maxa Cegielskiego. Mozaika czyli baśń PRL-u powstała w 2008 roku, dwa lata przed śmiercią Gabriela Rechowicza. Rozmowy z artystami przeplatane są ujęciami niszczejących murali.
Obszerny dorobek Rechowiczów nie doczekał się dotychczas opracowania. Wystawa w Zachęcie – zrealizowana w ramach Projektu Kordegarda – jest pierwszą indywidualną ekspozycją ich prac.

przeczytaj rowniez
  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002

    Czwarta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. Finał odbył się w siedzibie SARP-u w Warszawie, 10 stycznia więcej

  • PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno
    PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno

    Centrum Nauki phaeno w Wolfsburgu, realizacja pracowni Zahy Hadid, odbiega od wszelkich konwencji kształtowania formy i dyspozycji funkcjonalnej budynku. Phaeno odrywa się od ziemi. Jego miękka, opływowa bryła, o wielkopowierzchniowych pochyłych ścianach, stojąc na dziesięciu żelbetowych „nogach”, pozwala przestrzeni miasta swobodnie przelewać się pod spodem i wokół budynku. Wielka żelbetowo-stalowa skorupa mieszcząca powierzchnię ekspozycyjną zamyka w sobie jednoprzestrzenne wnętrze urozmaicone zmiennym przebiegiem sufitu, podłóg i ścian, które tworzą wrażenie zagadkowego, niemalże księżycowego krajobrazu. Realizacja tych wizji nie byłaby możliwa bez nowoczesnych technologii budowlanych – a szczególnie bez betonu samozagęszczającego i jego specyficznych właściwości – ani bez ścisłej współpracy inżynierów i architektów. więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004

    Piąta edycja, organizowanego przez miesięcznik "Architektura Murator", konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2006
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2006

    Szósta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE, organizowanego od 1995 roku więcej

Źródło: "Architektura-murator"05/2011
Autor: Krzysztof Zięba
Zdjęcia: P. Giergoń/sztuka.net, z archiwum H. Rechowicz, serwis prasowy wystawy
Data publikacji: 15.06.2011 11:41
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.