Lifestyle
LIFESTYLE

Piersi na talerzu. Retrospektywa prac Aliny Szapocznikow w Brukseli

  • Komentarze

"Desery" Alina Szapocznikow
Fot: WIELS
  • Alina Szapocznikow, "Deser I"
  • Alina Szapocznikow, "Usta iluminowane I"
  • Alina Szapocznikow, "Fetysz III"
  • Alina Szapocznikow, "Fetysz III"
  • Alina Szapocznikow, "Usta iluminowane II"
  • Alina Szapocznikow, "Zielnik VIII"
  • Alina Szapocznikow, "Nowotwory uosobione"
  • Alina Szapocznikow, "Duża plaża"
  • Alina Szapocznikow, "Pierwsza miłość"
  • Alina Szapocznikow, "Wielki nowotwór I"
  • Alina Szapocznikow, "Le Monde"

Wystawa „Sculpture Undone” to pierwsza tak duża prezentacja dorobku rzeźbiarki poza granicami kraju. Ekspozycję, przygotowaną w związku z polską prezydencją w Unii Europejskiej przez dyrektorkę warszawskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej Joannę Mytkowską i belgijską niezależną kuratorkę Elenę Filipovic, można zobaczyć w Centrum Sztuki Współczesnej WIELS w Brukseli do 8 stycznia 2012r. W przyszłym roku z twórczością tej wybitnej rzeźbiarki będą mogli zapoznać się nowojorczycy

Powrót królowej

Retrospektywa dzieł Aliny Szapocznikow, zdaniem francuskiego dziennika "Le Monde", uświadamia widzom, że polska artystka była jedną z wielkich, choć wciąż niedocenionych rzeźbiarek XX wieku. Kuratorki wystawy "Sculpture Undone” w Centrum Sztuki Współczesnej WIELS, aby przybliżyć widzom jej postać, skupiły się na najbardziej eksperymentalnym okresie twórczości. W latach 60. artystka wyjechała bowiem do Paryża, gdzie miała możliwość korzystania z nowych materiałów, w tym tworzyw sztucznych. Na ten okres przypada najbardziej płodny czas jej twórczości i dzieła z tego okresu pokazywane są w brukselskim WIELS.

Szapocznikow była jedną z pierwszych artystek odnoszących się bezpośrednio do cielesności, biologii, funkcjonowania ciała, jego rozpadu czy wreszcie fizjologii płci. Jej rzeźby to głównie odlewy fragmentów ciała, rzeźbiarskie kolaże. Tym bardziej wstrząsające, że autorka długo zmagała się z nowotworem piersi. Jedną z jej ostatnich prac były podane na spodeczku kobiece piersi z cyklu „Desery”.

 

Sfera prywatna

Już na początku twórczości Szapocznikow zwróciła się w stronę sfery prywatnej. Rzeźba „Pierwsza miłość” (1954) pokazuje młode ciało kobiety. Niewinnej, lecz z rozbudzoną zmysłowością. Późniejsze, paryskie dzieła, będą do niej nawiązywać. Jako dojrzała artystka, która ma za sobą także doświadczenia holocaustu, Szapocznikow „schodzi jednak niżej”. W jej rzeźbach ciało „rozpada się”, „zanika”.

Odlane z poliestrów o lekko świecącej powierzchni są „jak żywe”, dlatego zarówno pociągające, jak i odpychające. Dążenie do autentyczności było dla artystki bardzo ważne, dlatego tworzyła odlewy własnego ciała lub najbliższych jej osób. Tytuł wystawy „Rzeźba nieskończona”odnosi się bezpośrednio do dzieł Szapocznikow, fragmentów brzucha, piersi, twarzy. Jej dzieła to mieszanka surrealizmu, nowego realizmu i pop artu.

 

Like a rolling stone

Rzeźby Szapocznikow poprzez swoją autentyczność są niczym fotografie, a prace z ostatniego okresu to rodzaj kroniki choroby artystki. Świadoma ograniczeń swojego ciała, chora na raka rzeźbiarka tworzy wtedy cykl„Zielnik”, „Fetysze” i „Wielkie nowotwory I, II”. Ta ostania praca to nieregularna forma przypominająca głaz, w którą zatopione jest zdjęcie uśmiechniętej twarzy.

Cielesne odbicia własnego ciała przypominają niekiedy całuny Ewy Kuryluk i malarstwo Yvesa Kleina. To dlatego jeden z francuskich badaczy napisał: "eksperymentowanie z ciałem, nie było wolne od odrazy, gdyż każde ciało zawiera w sobie swój własny schyłek. Fetyszystyczny katalog Aliny miesza erotyzm z egzorcyzmem. Nigdy nie wiadomo dokładnie, czy piersi lub uda wyłaniają się z łoża zniszczonego od uścisku, czy też z Błota Hiroszimy. Czy są miłością czy śmiercią".

 

przeczytaj rowniez
Źródło: www.culture.pl
Autor: Marta Żylska
Zdjęcia: WIELS, Charles De Borggraef, Obieg
Data publikacji: 28.09.2011 15:54
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.