Rezultat prowadzonej od 2001 roku ankiety to sto napisanych odręcznie odpowiedzi zebranych w gustownej książeczce oprawionej w czarne (jakże inaczej) płótno. Niektórzy respondenci odpowiadają w rodzimym języku, inni mają wprost okropny charakter pisma – grafolog na pewno miałby tu coś do powiedzenia. Ułatwieniem dla czytelników są więc angielskie tłumaczenia drukowaną czcionką.
Ankietowanych można generalnie podzielić na: kłamców deklarujących, że nie ubierają się na czarno (Rem Koolhaas, Peter Eisenman, Peter Zumthor), pesymistów (Bo życie jest smutne – Albert Speer), krytycznych obserwatorów (Architekci myślą, że w ten sposób unikają deklaracji. Grubi architekci noszą czarny, ponieważ to ich wyszczupla – Will Alsop; Bo nie mają fantazji i wyobraźni – Massimiliano Fuksas) i dowcipnych (Są w żałobie z powodu wielu niezrealizowanych projektów – Arno Brandlhuber). Niektórzy, na przykład Toyo Ito, twierdzą, że prowadzą ze sobą walkę, by tego nie robić, inni – jak Anne Lacaton i Jürgen Mayer – przyznają, że noszenie się na czarno bardzo upraszcza życie. Nie trzeba za dużo myśleć rano i zbyt często zmieniać ubrań...
Informacje: Why Do Architects Wear Black?, red. Cordula Rau, SpringerWienNewYork 2009, s. 228, www.springer.com

-
Biuro architektoniczne Rema Koolhaasa AMO zaprojektowało otoczony wodą wybieg dla domu mody Prada więcej
-
Czy architektura może pozwolić uciec od zgiełku Londynu i przenieść w inny, kontemplacyjny wymiar. To możliwe dzięki nowemu pawilonowi The Serpentine Gallery, który zaprojektował Peter Zumthor, laureat nagrody Pritzkera z 2009 roku. Poetycki obiekt stanął w londyńskich Ogrodach Kensington więcej
-
Hamburg, szacowne portowe miasto wraca do swoich korzeni. W starych dokach, na terenach dawnych magazynów i spichlerzy wyrasta jedna z najbardziej ekskluzywnych dzielnic w tej części Europy. HafenCity to nowa wizytówka miasta, której ukoronowaniem jest genialna sala koncertowa projektu tandemu Herzog & de Meuron więcej
