Lifestyle
LIFESTYLE

Zielone dachy, zielone ściany: Żywa Architektura

  • Komentarze

Ażurowa bryła altany

Żywa Architektura: ażurowa bryła wierzbowej altany

Fot: Żywa Architektura
  • Ażurowa bryła altany
  • Żywa Architektura: montaż konstrukcji
  • Wierzbowy "filar". Żywa Architektura
  • Wierzbowa "bryła"
  • Z wierzbowych pędów można budować np. pawilony festiwalowe
  • W altanie
  • Wypoczynek w altanie

Plecione z żywych roślin altany i pawilony – to projekty grupy Żywa Architektura z Cieszyna

Archirama: Jak powstała “Żywa Architektura”?
Urszula Szwed, Żywa Architektura: Nasza grupa wywodzi się ze Stowarzyszenia Serfenta, które od wielu lat bada i upowszechnia plecionkarstwo. Wiele lat temu Paulina Adamska-Malesza, Anna Krężelok i Anna Falkiewicz natrafiły na swojej drodze na słynne żywe konstrukcje autorstwa Hansa Petera Sturma oraz Marcela Kalberera. Od tego czasu zaczęły zgłębiać wiedzę na temat wierzbowych konstrukcji i podejmować pierwsze próby ich postawienia. Sytuacja ta zbiegła się z okolicznościami życiowymi,  które związane były z chęcią uniezależnienia się od projektów, co cechuje codzienność stowarzyszeń. Stąd był już tylko krok do założenia przedsiębiorstwa społecznego, bo w takich charakterze funkcjonuje Żywa Architektura. Cała droga trwała ok. 5 lat od pierwszego kontaktu z obiektem do momentu, w którym Żywa Architektura zaczęła działać na polskim rynku. W tym miejscu warto podkreślić bardzo silne związki żywej architektury z klasycznym plecionkarstwem. Nie każdy wie, że pierwszy obiekt Hans Peter Sturm plecionkarz zaprojektował w momencie w którym pojawiło się w jego głowie pytanie: “a co by było, gdyby znacząco powiększyć i zasadzić w ziemi koszyk?”.

A: Mieliście okazję współpracować z Hansem Sturmem, który kilkadziesiąt lat poświęcił na promowanie wikliny. Czy żywe altany przyjęły się w Niemczech?
U. SZ.: Tak, przyjęły się bardzo dobrze. Za naszą zachodnią granicą żywe place zabaw, czy też inne tego rodzaju obiekty są naturalną częścią krajobrazu. Niemcy to także miejsce gdzie świetnie się mają spektakularne konstrukcje. Takie jak na przykład słynna Auerworldpalace, która od 1998 roku zasadzona jest w  Auerstadt, dzielnicy miasta Bad Sulza we wschodnich Niemczech, czy też gigantyczna wierzbowa katedra zasadzona w 2001 roku w Rostocku. Imponujące są nie tylko rozmiary tego obiektu, ale też liczby związane z samym procesem powstawania. Przez miesiąc pracowało nad nim 600 osób z 12 różnych krajów.

A: Jakiej pielęgnacji wymaga wiklinowa budowla?
U. SZ: Konieczne jest przede wszystkim bardzo intensywne podlewanie w pierwszym sezonie. Ponadto bardzo ważne jest jsystematyczne przycinanie wikliny jesienią. Po kilku sezonach, kiedy obiekt się już dobrze ukorzeni można zaprzestać przycinania i nowe pędy zaplatać. Generalnie nie są to szczególnie absorbujące obiekty.

A: Bazą Żywej Architektury jest Cieszyn. Czy częściej pracujecie w Polsce, czy może w Czechach?
U. SZ: I tu i tu. Mamy na koncie obiekty zasadzone w Czechach, tam ten nurt jest zdecydowanie bardziej popularny. Żywe obiekty w parkach, czy nawet na osiedlach między blokami są tam codziennością, tak że konkurencja jest na tym rynku większa. Może mniej spektakularne, ale też interesujące jest wykonywanie jest faszyny, czyli naturalne umocnienia brzegówrzek czy strumieni
 
A: Waszym najważniejszym projektem jest...
U. SZ.: Zdecydowanie dwa pawilony w Dolinie Trzech Stawów w Katowicach, zasadzone na zlecenie marki Grolsch w związku z OFF Festivalem, odbywa się właśnie w tym miejscu. Nie jest to może taka skala jak w obiektach Kalberera, ale to chyba największa tego rodzaju konstrukcja w Polsce. Każdy z pawilonów ma 6 metrów wysokości i 10 średnicy. Mieszczą ok. 50 osób i w trakcie trwania festiwalu służą jako miejsca do relaksu, jedzenia i wypicia piwa. Mieliśmy przyjemność pracować przy tym projekcie z Hansem Peterem Sturmem. Jedyną wadą tych imponujących konstrukcji jest to, że były sadzone poza sezonem, w związku z czym nigdy nie będą żywymi obiektami.

A: Budowle z wikliny to nie tylko altanki, na świecie powstały już imponujące konstrukcje długości kilkudziesięciu metrów i wysokości kilkunastu. Czy w Polsce też powstaną takie obiekty?
U. SZ.: Wydaje nam się, że wraz ze wzrostem popularności żywej będzie się także otwierała wyobraźnia ludzi na to, co można z tego zrobić. Reszta jest już kwestią warsztatu, który cały czas szkolimy, więc nie wykluczamy, że i u nas powstaną tego rodzaju konstrukcje.






przeczytaj rowniez
Autor: KZ
Zdjęcia: Żywa Architektura
Data publikacji: 3.04.2015 13:15
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.