Rozmowy o architekturze
ROZMOWY O ARCHITEKTURZE
Zapraszamy na spotkanie Arch Modern - #2. Mniej znaczy... nudniej.

Jak wyglądała polska postmoderna? Zapraszamy na wykład z cyklu ARCH MODERN o architekturze XX i XXI wieku

  • Komentarze

Jak wyglądała polska postmoderna? Zapraszamy na wykład z cyklu ARCH MODERN o architekturze XX i XXI wieku

Arch Modern - #2. Mniej znaczy... nudniej.

Fot: materiały prasowe
  • architektura-postmodernizm-arch-modern-owoce-i-warzywa/architektura-postmodernizm-arch-modern-owoce-i-warzywa (1)
  • architektura-postmodernizm-arch-modern-owoce-i-warzywa/architektura-postmodernizm-arch-modern-owoce-i-warzywa (2)
  • architektura-postmodernizm-arch-modern-owoce-i-warzywa/architektura-postmodernizm-arch-modern-owoce-i-warzywa

Arch Modern - #2. Mniej znaczy... nudniej. Drugi z cyklu otwartych wykładów Błażeja Ciarkowskiego o architekturze XX i XXI wieku odbędzie się 6 listopada w klubokawiarni Owoce i Warzywa w Łodzi.

Kolejne spotkanie z cyklu Arch Modern będzie próbą znalezienia odpowiedzi na pytanie co stało się ze światem architektury w momencie, kiedy doktryna modernistyczna została zastąpiona przez liczne kierunki. Uczestnicy spotkania dowiedzą się także kim jest Wojciech Jarząbek, a także jak wyglądała polska postmoderna.

Jak narodził się postmodernizm?

Poszukiwanie odpowiedzi na to pytanie wymaga odwołania się do kilku kultowych postaci. Dawno temu Daniel Bell stwierdził, że buntowniczy ruch modernizmu przybrał cechy akademizmu odwołującego się do zasad i ideałów sztuki antycznej i renesansowej. Robert Venturi zauważył, że nowoczesny ruch odrzuca tradycyjne dekoracje i kiczowate elementy. Z kolei Jane Jacobs zapowiedziała upadek nowoczesnych amerykańskich miast. Właśnie w taki sposób narodził się postmodernizm. Powstał on na gruzach międzynarodowej organizacji powołanej przez awangardowych urbanistów i architektów – CIAM, a także Karty Ateńskiej. Symbolem tego upadku było zburzone osiedle Pruitt-Igoe w St. Louis.

Inspiracja przeszłością

Z czasem architekci z powodzeniem zaczęli inspirować się przeszłością. Jednym z nich był Philip Johnson, który twierdząc, że modernizm jest śmiertelne nudny rozpoczął swoją grę z architekturą. Jego tropem poszedł także Michael Grave umieszczając w swoich obiektach postaci z kreskówek Disneya. Głosy, że socrealizm jest kierunkiem znienawidzonym przez modernistów z upodobaniem rozpowszechniał zaś Aldo Rossi.

Wszystkie te kwestie, a także próby odpowiedzi na inne nurtujące architekturę pytania będę przedmiotem spotkania z cyklu Arch Modern, które poprowadzi Błażej Ciarkowski. Spotkanie odbędzie się 6 listopada 2013 roku o godzinie 18:00 w klubokawiarni Owoce i Warzywa przy ulicy Traugutta 9 w Łodzi.

przeczytaj rowniez
  • Mistrzowie fotografii architektury: Vera Lutter
    Mistrzowie fotografii architektury: Vera Lutter

    Vera Lutter jest znana ze swych monumentalnych, czarnobiałych fotografii przestrzeni miejskich. Jej zdjęcia to negatywy, powstające w przekształconych w camera obscura pomieszczeniach. Odrealnione obrazy miast, tworzone przez artystkę, są rozpoznawalne na całym świecie więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2000
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2000

    Celem konkursu jest promocja najlepszej architektury miejskiej, zrealizowanej w okresie Trzeciej Rzeczypospolitej oraz pobudzenie wrażliwości społecznej na kształt naszego otoczenia. więcej

  • Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101
    Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101

    Wieżowiec Taipei 101 w mieście Tajpej, stolicy Tajwanu. Mający 508 metrów gigant jest dzisiaj najwyższym budynkiem na świecie. Jego projektantom przyszło się zmierzyć z problemami trudnych warunków posadowienia (jakość gruntu określono jako niezadowalającą), silnych wiatrów  (tajfuny występują tu kilka razy w roku) i trzęsień ziemi (działka jest położona około 200 metrów od linii uskoku tektonicznego). Budynek należało wyposażyć w specjalny system tłumienia drgań i kołysania, by zapewnić możliwie jak największy komfort dziesięciu tysiącom jego użytkowników. Jednocześnie do poruszania się między  wszystkimi 101 kondygnacjami przeznaczono 61 wind, z czego dwie, zapewniające dojazd na najwyżej położone piętra osiągają rekordowe szybkości, potwierdzone wpisem do Księgi Rekordów Guinessa. więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002

    Czwarta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. Finał odbył się w siedzibie SARP-u w Warszawie, 10 stycznia więcej

Autor: Anna Rychlewicz
Zdjęcia: materiały prasowe
Data publikacji: 30.10.2013 15:06
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.