a
Koncepcja Formy Otwartej w architekturze, filmie, performance i innych sztukach nowoczesnych
Koncepcja Formy Otwartej, zaprezentowana przez Oskara Hansena w 1959 roku na kongresie CIAM w Otterlo, poskutkowała nie tylko projektami stricte architektonicznymi. Znalazła również zastosowanie w takich dziedzinach jak film, instalacje artystyczne, pawilony wystawiennicze, performance, a nawet gry wizualne.
W skrócie - idea Formy Otwartej zakłada współtworzenie dzieła (np. architektury) przez jego własnych użytkowników. Jest to rodzaj „chłonnego tła”, które eksponuje codzienne życie. Synonimy Formy Otwartej to „partycypacja”, „proces” a nawet zmiana hierarchii pomiędzy artystą a odbiorcą.
W 6 częściach wystawy zaprezentowane zostały projekty Oskara Hansena stworzone zgodnie z założeniami Formy Otwartej i wywodzących się z niej koncepcji „aktywnego negatywu”, czy wspomnianego wcześniej „chłonnego tła”. Ekspozycja pokazuje m. in. projekt Pomnika-Drogi dla Auschwitz-Birkenau, dom własny Hensenów czy słynny projekt konkursowy Linearnego Systemu Ciągłego – utopijnej wizji przebudowy Polski w formę pasm rozpiętych od morza po góry.
Koncepcja stała się dla Hansena wielką inspiracją i punktem zaczepienia w projektowaniu architektury. Forma Otwarta zainspirowała nie tylko samego twórcę, ale również jego najbliższe otoczenie i studentów. W innej części ekspozycji będzie można obejrzeć prace polskich artystów odnoszących się do „hansenowskich” koncepcji. Również sama architektura wystawy nawiązuje do Formy Otwartej i projektów architekta. Spaja ona wszystkie jej części tworząc integralną część ekspozycji.
Wystawa jest pierwszą zagraniczna ekspozycją poświęconą architektowi Oskarowi Hansenowi. Kolejna odsłona wystawy zostanie pokazana w Museu de Arte Contemporânea de Serralves w Porto w 2015 roku.
Milena Glinojecka