Top 10 archiramy
TOP 10 ARCHIRAMY

Najwyższe socrealistyczne wieżowce na świecie – klony Pałacu Kultury

  • Komentarze

Pałac Kultury i Nauki

Pałac Kultury i Nauki jest (wraz z iglicą) najwyższym budynkiem w Polsce. Mierzy 237 metrów

Fot: Maciej Czerski

Pałac Kultury i Nauki w Warszawie nie ma w Polsce odpowiednika. Ale za granicą – jak najbardziej. Siedem Sióstr Stalina to popularna nazwa radzieckich wieżowców, największych na świecie pomników socrealizmu. Siedem moskiewskich drapaczy chmur

Starsze rodzeństwo Pałacu Kultury

Najwyższy wieżowiec w Polsce wzorowany jest na potężnych bryłach, budowanych tuż po II wojnie światowej w Związku Radzieckim jako symbol potęgi ZSRR. Budynki miały być wielkie, wysokie i efektowne, prawdziwe pomniki sowieckiego państwa, w założeniach przewyższające drapacze chmur z USA. Starsze rodzeństwo Pałacu Kultury nie miało oczywiście tej samej funkcji, co kapitalistyczne biurowce. Gmachy miały służyć instytucjom naukowym i mieszkańcom Związku Radzieckiego. Siedem takich wieżowców wybudowano w latach 50. XX w Moskwie.

To miały byc najwyższe i najpiękniejsze wieżowce na świecie

Najsłynniejszy z nich i chyba najbliższy wzór warszawskiego wieżowca to Moskiewski Uniwersytet Państwowy, czyli Uniwersytet Łomonosowa wysokości 240 metrów. Aż do 1990 roku był to najwyższy budynek w Europie, wciąż ma zresztą niezagrożoną pierwszą pozycję na liście najwyższych budynków mieszczących uczelnie.
Projektantem wybudowanego w latach 1949-1953 wieżowca był Lew Rudniew, ten sam architekt, który w Polsce prowadził budowę PKiN. Na terenie budowy pracowali nie tylko radzieccy stachanowcy. Jako tanią siłę roboczą wykorzystywano też więźniów, w tym niemieckich jeńców z II wojny światowej.

Dwa „Pałace Kultury” mieściły instytucje państwowe, Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Ministerstwo Rolnictwa, dwa kolejne – hotele (Hotel Ukraina i Hotel Leningradskaja). Pozostałe były zaprojektowane jako gigantyczne budynki mieszkalne, bogato zdobione bloki Kudrinskajan i Kotielniczieskaja.





przeczytaj rowniez
Autor: KZ
Zdjęcia: Maciej Czerski
Data publikacji: 6.11.2014 10:00
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.