Wideo i foto
WIDEO I FOTO

Architektura Warszawy. Sen Zbyszka Siemaszki

  • Komentarze

Sen o mieście. Warszawa lat 50. i 60. na zdjęciach Zbyszka Siemaszki. Nowoczesna architektura Warszawy

Sen o mieście. Warszawa lat 50. i 60. na zdjęciach Zbyszka Siemaszki, Dom Spotkań z Historią 2016

Fot: Dom Spotkań z Historią, materiały prasowe

Architektura Warszawy inaczej: Plac Zamkowy bez Zamku Królewskiego, lśniący nowością Pałac Kultury, architektura wnętrz Supersamu... Wydany przez Dom Spotkań z Historią album „Sen o mieście. Warszawa lat 50. i 60. na zdjęciach Zbyszka Siemaszki ze zbiorów Agencji FORUM” to wyprawa do fascynującego, nowoczesnego miasta

Miasto, które nie istnieje

Zbyszko Siemaszko przez kilkadziesiąt lat dokumentował zmiany zachodzące w Warszawie. Wystawa i  towarzyszący jej album przygotowane przez warszawski Dom Spotkań z Historią przedstawiają dziesiątki unikalnych fotografii z lat 50. i 60. XX wieku. Odbudowane miasto gwałtownie się wówczas rozrastało i zmieniało. Siemaszko potrafił umiejętnie pokazać te zmiany. Starannie dobierając kadr i oświetlenie, pokazywał stolicę jako nowoczesną metropolię. Szczególnie efektownie prezentują się zdjęcia nocne, z rozjarzonymi neonami odbijającymi się w karoseriach aut – symbolu nowoczesności – i w wielkich witrynach. Nocne oświetlenie pozwalało tez na wyeksponowanie niezwykłych brył budynków. Wysunięty dach kasy biletowej na dworcu Warszawa Powiśle na czarnym tle unosi się jak statek kosmiczny, odbudowany Teatr Wielki sprawia wrażenie jeszcze bardziej monumentalnego niż zwykle. Z kadru usunięto to, co niepotrzebne. Z drugiej strony fotograf często przyglądał się też architektonicznemu detalowi, fotografował wnętrza, niekiedy zestawiał motywy w fotomontażach choćby dla pokazania różnorodnych form warszawskich neonów.

Nowoczesna architektura i sztafaż

Przygotowując reportaże dla tygodnika „Stolica” Siemaszko fotografował nowe osiedla, dworce kolejowe, małą architekturę, wszystko, co wzbudziło jego zainteresowanie. Do wielu obiektów wracał. W albumie „Sen o mieście...” takim powracającym bohaterem jest Rotunda. Na jednym ze zdjęć uchwycona została jej budowa, na innym widać ukończony budynek i intensywny ruch na skrzyżowaniu ulicy Marszałkowskiej i Alej Jerozolimskich. Daje się uchwycić oszałamiające tempo odbudowy w latach, gdy nowe budynki wyrastały w ciągu tygodni i miesięcy.
Choć główną rolę u Siemaszki gra zawsze architektura, dla współczesnego widza interesujące mogą się okazać także postaci przechodniów. Fotograf traktuje je jak malarski sztafaż. Okutana w miękki płaszcz kobieta pchająca wózek przecina rząd prostopadłościennych budynków WSM Mokotów; drobne postaci wypełniają chodniki Krakowskiego Przedmieścia; pojedyncza figurka podkreśla skalę zabudowy Muranowa.

Polowanie

Miasto ze zdjęć Siemaszki dziś wygląda inaczej. Niektórych ujęć nie da się współcześnie wykonać, nowe drzewa zasłaniają budynki. Fotograf wybierał też często nietypowe punkty widokowe, ustawiając statyw na dachach budynków czy wysoko na dźwigach budowlanych. Nazwy ulic nie pomagają, w końcu nie każdy wie, że dzisiejszej ulicy Płockiej do początku lat 90. patronował Patrice Lumumba. W ten sposób przeglądanie albumu zmienia się w emocjonujące rozwiązywanie łamigłówki; znane miejsca pokazują się z nowej strony. 

Album o architekturze

Wydany przez DSH album prezentuje 69 fotografii Zbyszka Siemaszki. Każde zdjęcie opatrzone jest krótkim komentarzem. Wstęp napisał varsavianista Jerzy S. Majewski. Za efektowną szatę graficzną albumu odpowiada Piotr Chuchla, absolwent wydziału Sztuki Mediów ASP w Warszawie. Elegancka, srebrno-czarna okładka powtarza motyw warszawskiego pejzażu, przetworzonego do granic abstrakcji.

Więcej informacji o wystawie >>



Sen o mieście. Warszawa lat 50. i 60. na zdjęciach Zbyszka Siemaszki ze zbiorów Agencji FORUM
Dom Spotkań z Historią
Warszawa 2016. s. 180, format: 22 x 22 cm, oprawa twarda, teksty w języku polskim i angielskim
Fotografii 69
Opracowanie: Katarzyna Madoń-Mitzner, Krzysztof Wójcik
Wstęp varsavianistyczny i opisy zdjęć: Jerzy S. Majewski
Cena: 59 zł

przeczytaj rowniez
Autor: K. Zięba
Zdjęcia: Dom Spotkań z Historią, materiały prasowe
Data publikacji: 2.08.2016 15:31
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.