Wielkoformatowe reklamy na rusztowaniach remontowanych budynków czy reklamowy chaos wokół dróg to nie tylko polski problem.
Gwenaëlle Gobé, autorka filmu This Space Available zbierając materiały do swojego dokumentu odwiedziła jedenaście krajów, przeprowadziła przeszło 160 wywiadów, rozmawiając o metodach walki z niechcianymi reklamami. Na trasie jej podróży znalazły się między innymi Berlin, Kopenhaga, Sao Paulo, indyjski Mumbaj.
Miasta wprawdzie różnorodne, ale problem ten sam. W wielu kadrach pojawiają się nawet te same światowe marki. Różnią się natomiast pomysły na walkę z reklamami. Wśród rozmówców Gwenaëlle Gobé są głównie społecznicy i artyści. Niektórzy z nich wybierają jako metodę działania efektowne, anarchistyczne akcje. Zdzierają płachty, przemalowują reklamowe hasła zmieniając ich sens, wstawiają na miejsce komercyjnych ogłoszeń własne prace. Czasem kończy się to aplauzem publiczności, czasem spotkaniem z policją.
Swój głos w filmie mają też ludzie władzy, urzędnicy, których decyzje mogą doprowadzić do zmiany reguł i oczyścić przestrzeń publiczną. Takie decyzje bywają jednak ryzykowne, mogą dla oznaczać zmniejszenie wpływów do miejskiego budżetu. Amerykanka zaprosiła do rozmowy Gilberto Kassaba, burmistrza Sao Paulo w latach 2006-2012, który zasłynął zakazem umieszczania w mieście banerów i wielkoformatowych reklam.
Filmy o architekturze i społeczeństwie. Miasto, Akcja
Dokument można obejrzeć w ramach letniego przeglądu kina społecznie zaangażowanego pod hasłem Miasto, akcja!. Filmy wyświetlane są w Studio MDM przy Marszałkowskiej 9/15. Projekcja This Space Available zaplanowana jest na 21 sierpnia 2015 (18.00). Na początku września kolejny obraz – The Human scale.
Reklamowy chaos w miastach
This space avaliable
reż. Gwenaëlle Gobé, USA 2011, 90’