Firma badawcza TNS Polska na zlecenie Agata Meble sprawdziła, jaką architekturę wnętrz cenią Polacy, czy planują zakup mebli i ile są gotowi wydać na zakupy?
Wielkich niespodzianek nie ma. Prawie 70% Polaków zamierza wymienić meble, 59% ma w tej sprawie konkretne plany. Raport nie precyzuje jednak, kiedy mają zamiar wprowadzić te plany w życie.
Najliczniej reprezentowane w tej grupie były osoby młode, do 29 lat. W praktyce decyzja o zakupie mebli wiąże się często z urządzaniem pierwszego samodzielnego mieszkania.
Stereotypy na ogół się potwierdziły - to kobiety częściej są skłonne do zmiany wystroju wnętrza. Pewną niespodzianką dla organizatorów badania była za to aktywność osób ze starszych roczników; 49% ankietowanych, którzy ukończyli 60 rok życia, planuje zakup nowych mebli.
Meble wypoczynkowe – jasne czy ciemne?
Jako nowy trend wskazano w badaniu rosnącą popularność jasnych mebli, choć ciemne odcienie wciąż dominują. Niezależnie od regionu, wśród mebli wypoczynkowych najczęściej wybierane są odcienie brązu, beżu i szarości. Zainteresowanie jasną kolorystyką rośnie razem z kwotą, jaka ma być przeznaczona na zakup mebla.
Ciemne kolory są natomiast rzadkie w architekturze wnętrz kuchni. Dominująca jest pozycja jasnego drewna (44%), zwłaszcza wśród starszych ankietowanych. W grupie 40-49 lat częściej niż w innych kategoriach wiekowych wskazywane były odcienie czerwieni.
Według deklaracji ankietowanych, decydujące przy zakupie kryteria to kolejno jakość (69% wskazań), stosunek ceny do jakości (65%), styl mebli (55%).
Organizatorzy badania wyróżnili kilka popularnych stylistyk we współczesnej architekturze wnętrz i meblarstwie: styl nowoczesny, minimalistyczny, klasyczny, prowensalski, rustykalny i glamour. Najczęściej wybierane były meble z dwóch pierwszych kategorii, ostatnie miejsce (1%) zajął styl glamour, zdefiniowany jako luksus, barokowe formy w nowoczesnym wykonaniu. Dla uniknięcia nieporozumień każda ze stylistyk ilustrowana była zdjęciem produktu z oferty Agata Meble.
`
Badanie przeprowadzono na stosunkowo niewielkiej, liczącej 800 osób grupie, reprezentatywnej pod względem płci, wieku i wielkości zamieszkiwanej miejscowości. Zastosowana metoda to wspomagany komputerowo wywiad CAWI, przeprowadzony przy pomocy panelu internetowego.
