Wnętrza
WNĘTRZA

Bez dogmatu

  • Komentarze

Historia renowacji barokowych wnętrz wiejskiego kościoła w Czechach to kronika odważnych posunięć hierarchów, lokalnej administracji i upartych projektantów z praskiego studia Qubus Design. Mieszanka baroku z klasyką designu, a nawet aluzjami do islamu, nie jest czystą prowokacją, lecz manifestem kulturowej otwartości we wnętrzu, które służyć będzie nie tylko liturgii, ale i świeckim imprezom dla miejscowej, niekoniecznie katolickiej społeczności

Do Chodovic, oddalonych od Pragi o niemal dwie godziny drogi trudno dotrzeć – najbliższy przystanek autobusowy znajduje się cztery kilometry od wsi. Osada przypomina schludniejszą wersję polskiej prowincji – z kolorowymi okiennicami, swojskimi malwami w ogródkach i wałęsającymi się psami. Siedem lat temu nad barokowym kościołem świętego Bartłomieja, wzniesionym na pozostałościach romańskiej kaplicy z XI wieku zawisło widmo bankructwa. Bliskość kilku innych świątyń oraz postępujący ubytek, starzenie i laicyzacja ludności spowodowały chroniczny brak pieniędzy, co z kolei skazywało niszczejącą budowlę na ruinę. Zbawienne dla zabytku okazało się przekazanie go władzom gminy za symboliczną koronę. Parafia zachowała prawa do odprawiania liturgii w najważniejsze katolickie święta, a dotowany odtąd z państwowych i unijnych środków obiekt przeznaczono na działalność kulturalną.

Projekt jego odnowy i adaptacji powierzono, nie przewidując szokujących konsekwencji, Jakubowi Berdychowi – konserwatorowi pracującemu nad renowacją zabytkowych rzeźb, a zarazem jednemu z najzdolniejszych czeskich projektantów swojego pokolenia.
Po zdjęciu warstw tandetnych farb odkryto barokowe freski, fragmenty klasycystycznych malowideł, a na sklepieniu konstelację gwiazd Dawida, zamalowanych prawdopodobnie w latach pięćdziesiątych XX wieku. Pomysł pozostawienia na ścianach panoramy dziejów zabytku spotkał się początkowo z dezaprobatą konserwatora. Prawdziwą rewolucję przyniosła jednak decyzja o zastąpieniu kościelnych ław rzędami białych pantonów. To świadoma aluzja do czci, jaką otaczane są designerskie meble. W oparciach ustawionych w wojskowym porządku krzeseł bezceremonialnie wycięto motyw chrześcijańskiego krzyża, jakby przypominając o wyższości wieczności nad doczesnością, a siedziska wyłożono pluszowymi poduszkami w odcieniu kardynalskiej czerwieni.

Ekumeniczny i multikulturowy sznyt podkreśliły nawiązujące do muzułmańskiej tradycji kobierce, którymi zasłano kamienne posadzki. Monumentalna na zdjęciach, a w rzeczywistości niewielka przestrzeń zyskała też pałacowy rozmach dzięki kryształowym żyrandolom, które ze względu na szczupłość budżetu, a po trosze z powodu upodobań projektantów wykonano z niepolerowanego szkła.
Realizacja początkowo zbulwersowała okolicznych mieszkańców. Mariaż historii z klasyką designu, wysoce abstrakcyjny w zestawieniu z sielskim krajobrazem widocznym po otwarciu kościelnych wrót, z trudem zyskiwał ich akceptację. Projekt wsparł jednak zarówno biskup, jak i przedstawiciele ministerstwa kultury, którzy docenili ideę przyświecającą projektantom – zbliżenie kultur i tolerancję wyznaniową. W Czechach, gdzie dwie trzecie ludności deklaruje ateizm, architekci i hierarchowie muszą, niczym w czasach kontrreformacji, poszukiwać nowego języka, który pomoże im trafić do współczesnych, wypełnić i utrzymać opustoszałe kościoły.

Rewitalizacja kościoła św. Bartłomieja \Revitalisation of St. Bartholomew’s Church
Chodovice, Czechy\Chodovice, Czech Republic
Autorzy\Designers: Qubus Design, Jakub Berdych, Maxim Velčovský
Prace konserwatorskie\Restoration works: Jan Hendrych, Petr Bauer, Jakub Berdych, Jaroslav Skuhravý, Jitka Musilová, Roman Lutz
Klient\Client: Ministerstwo Kultury Republiki Czeskiej
Fundatorzy\Donors: Ministerstwo Kultury, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Urząd Powiatowy, Kraj Kralowohradecki, Open Society Fund, miasto Hořice, rodzina Malinských, parafia rzymskokatolicka Chodovice, gmina Holovousy, prywatni donatorzy
Użytkownik\Holder: parafia rzymskokatolicka Chodovice
Prace konserwatorskie\Restoration works: 2002-
Projekt adaptacji\Adaptation design: 2006
Zakończenie adaptacji i głównych prac konserwatorskich\End of adaptation and main restoration works: 2006
Koszt konserwacji i adaptacji\Cost of restoration and adaptation: 8 854 966 Kč

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator" 08/2007
Autor: Aleksandra Stępniowska
Data publikacji: 15.06.2011 15:28
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.