Współczesny sklep z winami – klasyka i technologia
Wino kojarzy się z klasyką, szykiem i elegancją. Wielbiciele tego trunku to pasjonaci, wrażliwi na smak i estetykę. Sklep w winami, szczególnie tymi z wyższej półki, powinien być zatem odzwierciedleniem swoich produktów. Do tej pory firma Mistral sprzedawała wina za pośrednictwem internetu, jednak to osobisty kontakt z alkoholem jest w stanie zadowolić prawdziwych koneserów. Przedsiębiorstwo postanowiło więc zainwestować w piękne, drewniane wnętrze, które będzie w stanie opowiedzieć historię każdej butelki.
Nową architekturę wnętrz sklepu powierzono architektom ze Studio Arthur Casas. Sklep zajmuje powierzchnię 100 mkw. Jest to stosunkowo niewielka przestrzeń biorąc pod uwagę zakres programu. W jego skład wchodzi strefa ekspozycji, piwnica, magazyn, miejsce do degustacji wina a nawet interaktywna galeria i czytelnia! Piwnica ma swój własny system klimatyzacji, który pozwala na przechowywanie cennych, rzadkich win. Wystająca ze ścian ekspozycja butelek to nie tylko produkty na sprzedaż, ale przy okazji ciekawa forma aranżacji sklepu.
Opływowy kształt wyposażenia wnętrz obrazuje zmysłowość jednego z najstarszych gatunków alkoholu na świecie. Ciemne, nieprzezierne szkło odgradzające pomieszczenia przypomina szkło butelki do wina. Czarny, lustrzany pas, który zawieszony jest nieco ponad poziom wzroku, skrywa kilkanaście ekranów. Na ich powierzchni wyświetlane są informacje dotyczące poszczególnych win.
Interesującym elementem w drewnianym wnętrzu sklepu jest interaktywny stół. Informacje jakie wyświetlanae są na powierzchni blatu to m.in. karta proponowanych w danym miesiącu win. W blacie ukryty jest także czujnik, który pozwala na odczytywanie informacji o danej butelce. Wystarczy postawić wino w odpowiednim miejscu aby dowiedzieć się np. czy jest słodkie, czy wytrawne. Uzyskamy również informację o tym, z jakim jedzeniem najlepiej spożywać dany trunek, skąd pochodzi wino, jaki jest jego rocznik oraz kto jest producentem.
Naszym celem było stworzenie wnętrza, które zaprasza do poznania unikalnej zawartości każdej butelki. Linia krzywa, po której poprowadzone zostały ściany i półki prowadzi stopniowo do poszczególnych przestrzeni. Podświetlenie sufitu i zawieszone poniżej butelki „podążają” za kształtem krzywej tworząc eleganckie i dyskretne miejsce – mówią projektanci sklepu ze Studio Arthur Casas.
Przestrzeń do degustacji wina znajduje się na antresoli. Umieszczono tam również dwa stoły, których wielkość można regulować zależnie od liczby gości. Sklep wyposażono w elegancką linię krzeseł z kolekcji Bo Bardi. Mimo wszechobecnych win, ustawionych jedno przy drugim, nie jest to przestrzeń monotonna, ponieważ grupy butelek wyeksponowane są na różne sposoby. Architektura wnętrz sklepu jest zgodna z kontekstem, natomiast przestrzeń to rzeczywiście - opowieść o winie.
Milena Glinojecka
