Wnętrza
WNĘTRZA

Luksus sprzed epoki Pendolino

  • Komentarze

Architektura wnętrz wagonu z lat 30. XX wieku

Wnętrze wagonu wyprodukowanego w warszawskiej fabryce "Lilpop, Rau i Loewenstein", lata 30. XX wieku. Fot. Polona

Fot: Polona, domena publiczna

W XXI wieku za najbardziej luksusowy polski pociąg uchodzi Pendolino; ale próżno w nim szukać wygód, które oferowały koleje w dwudziestoleciu międzywojennym...

W dwudziestoleciu międzywojennym polska kolej cieszyła się prestiżem. Kolejarz to był ktoś, składy ruszały z dworców kolejowych i docierały na miejsce z legendarną punktualnością, a pociągiem można było podróżować naprawdę wygodnie.
Złotym wiekiem Polskich Kolei Państwowych było właśnie Dwudziestolecie. Wybuch Wielkiego Kryzysu nie przyczynił się do pogorszenia warunków podróży. Przeciwnie! Władze firmy postanowiły utrzymać pozycję kolei, przyciągając podróżnych jakością obsługi, wygodą podróży i „promocjami”.

Produkowane w warszawskich zakładach „Towarzystwo Przemysłowe Zakładów Mechanicznych Lilpop, Rau i Loewenstein” śmiało można nazwać luksusowymi. Podróżny wybierający się w drogę np. do Paryża mógł się przed przyjazdem odświeżyć kąpielą w specjalnym wagonie-łaźni. Kwitło życie towarzyskie, w obszernych salonach organizowano dancingi, kuchnia nie była gorsza niż w stacjonarnej restauracji.
A architektura wnętrz? Standardem we wnętrzach wagonów były boazerie z dekoracyjnych gatunków drewna, ozdobne forniry, dodatki z polerowanego metalu. Do tego wygodne meble tapicerowane, stoliki do brydża.

Tak wyglądały wagony rodzimej produkcji już w latach 30. Rozkwit polskich kolei zasługuje na uwagę tym bardziej, że warunki były wyjątkowo trudne. Przemysł kolejowy powstał prawie „z niczego”, w biednym kraju, zniszczonym wojną i niejednolitym. O skali wyzwań, które musieli pokonać kolejarze świadczyć może choćby fakt, że na terenie II RP pociągi jeździły w ok. 70 systemach, różniących się m.in. rozstawem i szerokością szyn a nawet organizacją ruchu.
W tych warunkach koleje osiągnęły imponujący sukces. Kryzys czy nie, nowe inwestycje i rozbudowa sieci torów – bilans kolei był na plusie.



przeczytaj rowniez
Autor: KZ
Zdjęcia: Polona, domena publiczna
Data publikacji: 30.03.2015 14:31
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.