Czy superszybki pociąg Pendolino jest potrzebny, ma szansę rozpędzić się na polskich torach, czy nie kosztował za dużo? Nie zamierzam się tym zajmować – te tematy od wielu miesięcy były żywo dyskutowane i nie dołożyłbym do tematu nic nowego.
Byłem ciekaw, jak wygląda wnętrze Pendolino. Już od pewnego czasu PKP umożliwia zwiedzanie wagonów podczas spotkań promocyjnych.
Włoski design
Pociągi Pendolino produkowane są we Włoszech przez firmę Alstom. Można je zobaczyć na dworcach kolejowych w wielu krajach europejskich, a także w Chinach. Włoskie wzornictwo to marka sama w sobie – mnóstwo klasycznych projektów, znane nazwiska. Przedstawiciele Alstom podkreślają, że w prace projektowe zaangażowany był Giorgetto Giugiaro, uznany w przeprowadzonym w 1999 roku plebiscycie za najlepszego projektanta samochodów XX wieku. Designer pracował dla Ferrari i BMW, Audi i BMW, a także DeLorean Motor Company (firma wyprodukowała tylko jeden model samochodu – „wehikuł czasu” z serii filmów „Powrót do przyszłości”).
W Pendolino Włoch zaprojektował charakterystyczny, opływowy nos pociągu; Pendolino teoretycznie może przemieszczać się z prędkością 250 km/h, więc aerodynamika bryły była sprawą nadrzędną. W biurze projektowym Giorgetto Giugiaro powstały także projekty wnętrz pociągów z rodziny Pendolino. Polskie maszyny zostały jednak zaprojektowane wspólnie przez specjalistów z różnych krajów. Za rozwiązania graficzne, kolorystykę a także wystrój wnętrza odpowiada pracownia maradDesign, prowadzona przez Marka Adamczewskiego, profesora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Pomorska pracownia współpracowała z Design Studio Alstom.
Architektura wnętrz Pendolino
Pociąg ma siedem wagonów, z kabinami dla maszynistów na obu krańcach. Poza tuzinem miejsc biznesowych, wszystkie fotele umieszczone są w kolejowym „open space” – wnętrze nie jest podzielone na przedziały, przypomina kabinę samolotu. Trochę zaskoczył mnie przedział dla konduktora, przypominający rozmiarami szafę. Jedno miejsce siedzące i niewiele przestrzeni.
Wagony drugiej klasy (345 miejsc z 402 w pociągu) mają fotele ustawione w rzędach, po dwa z każdej strony przejścia. W centrum przygotowano 16 miejsc dla rodzin czy innych grup – fotele ustawione są naprzeciw siebie i oddzielone stolikami. Te ostatnie zresztą będą na pewno przydatne dla pasażerów, którzy chcieliby coś zjeść w podróży. Wagon restauracyjny nie ma żadnych miejsc siedzących, tylko półki-stoliki, przy których można przekąsić coś na stojąco.
Każdy fotel wyposażony jest w indywidualną lampkę (białe światło, dość słabe, ale czyta się nieźle), a dla korzystających z elektroniki pasażerów, czyli większości, ważne będą zapewne, dostępne z każdego miejsca, gniazdka elektryczne.
W Pendolino jest dziewięć toalet, w tym jedna większa, dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. W tym samym pomieszczeniu umieszczony jest podobno przewijak dla niemowląt.
Pociąg ma zacząć regularne kursy w połowie grudnia 2014.
