Wnętrza
WNĘTRZA

Pendolino: architektura wnętrz. Jak wygląda pociąg od środka?

  • Komentarze

W tej hali parkuje Pendolino. Hala Całopociągowa, Gocławek, Warszawa

Pendolino - pokaz w hali Całopociągowej, Gocławek, Warszawa

Fot: KZ
  • Pociąg Pendolino. Bryła ma charakterystyczny, wydłużony dziób
  • Pendolino - widok z przodu
  • Pendolino, miejsca w wagonie II klasy
  • Wagon Wars w Pendolino
  • Pendolino - w kabinie maszynisty
  • Hala Całopociagowa - skromna bryła mieści pociąg Pendolino
  • W tej hali parkuje Pendolino. Hala Całopociągowa, Gocławek, Warszawa

Design, architektura wnętrz – kto zaprojektował Pendolino i jak wyglądają wnętrza pociągu. GALERIA

Czy superszybki pociąg Pendolino jest potrzebny, ma szansę rozpędzić się na polskich torach, czy nie kosztował za dużo? Nie zamierzam się tym zajmować – te tematy od wielu miesięcy były żywo dyskutowane i nie dołożyłbym do tematu nic nowego.
Byłem ciekaw, jak wygląda wnętrze Pendolino. Już od pewnego czasu PKP umożliwia zwiedzanie wagonów podczas spotkań promocyjnych.

Włoski design

Pociągi Pendolino produkowane są we Włoszech przez firmę Alstom. Można je zobaczyć na dworcach kolejowych w wielu krajach europejskich, a także w Chinach. Włoskie wzornictwo to marka sama w sobie –  mnóstwo klasycznych projektów, znane nazwiska. Przedstawiciele Alstom podkreślają, że w prace projektowe zaangażowany był Giorgetto Giugiaro, uznany w przeprowadzonym w 1999 roku plebiscycie za najlepszego projektanta samochodów XX wieku. Designer pracował dla Ferrari i BMW, Audi i BMW, a także DeLorean Motor Company (firma wyprodukowała tylko jeden model samochodu – „wehikuł czasu” z serii filmów „Powrót do przyszłości”).

W Pendolino Włoch zaprojektował charakterystyczny, opływowy nos pociągu; Pendolino teoretycznie może przemieszczać się z prędkością 250 km/h, więc aerodynamika bryły była sprawą nadrzędną. W biurze projektowym Giorgetto Giugiaro powstały także projekty wnętrz pociągów z rodziny Pendolino. Polskie maszyny zostały jednak zaprojektowane wspólnie przez specjalistów z różnych krajów. Za rozwiązania graficzne, kolorystykę a także wystrój wnętrza odpowiada pracownia maradDesign, prowadzona przez Marka Adamczewskiego, profesora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Pomorska pracownia współpracowała z Design Studio Alstom.

Architektura wnętrz Pendolino

Pociąg ma siedem wagonów, z kabinami dla maszynistów na obu krańcach. Poza tuzinem miejsc biznesowych, wszystkie fotele umieszczone są w kolejowym „open space” – wnętrze nie jest podzielone na przedziały, przypomina kabinę samolotu. Trochę zaskoczył mnie przedział dla konduktora, przypominający rozmiarami szafę. Jedno miejsce siedzące i niewiele przestrzeni.

Wagony drugiej klasy (345 miejsc z 402 w pociągu) mają fotele ustawione w rzędach, po dwa z każdej strony przejścia. W centrum przygotowano 16 miejsc dla rodzin czy innych grup – fotele ustawione są naprzeciw siebie i oddzielone stolikami. Te ostatnie zresztą będą na pewno przydatne dla pasażerów, którzy chcieliby coś zjeść w podróży. Wagon restauracyjny nie ma żadnych miejsc siedzących, tylko półki-stoliki, przy których można przekąsić coś na stojąco.

Każdy fotel wyposażony jest w indywidualną lampkę (białe światło, dość słabe, ale czyta się nieźle), a dla korzystających z elektroniki pasażerów, czyli większości, ważne będą zapewne, dostępne z każdego miejsca, gniazdka elektryczne.   
W Pendolino jest dziewięć toalet, w tym jedna większa, dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. W tym samym pomieszczeniu umieszczony jest podobno przewijak dla niemowląt.
Pociąg ma zacząć regularne kursy w połowie grudnia 2014.

do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.