Projektujesz bardzo różne produkty. Czy Twoim zdaniem tworzenie krzeseł jest trudniejsze od pracy nad innymi przedmiotami?
Projektowanie krzeseł jest jednym z najtrudniejszych zadań. Krzesła są obecne w naszym życiu niemal od zawsze, dlatego wymyślenie czegoś wygodniejszego, piękniejszego oraz odpowiadającego użytkownikom z odmiennych kręgów kulturowych i o różnych sylwetkach na pierwszy rzut oka jest niemożliwe. Jednak założenia krzesła Abacus dotyczące materiałów, metod produkcji, ceny oraz pozycjonowania na rynku były na tyle precyzyjnie określone przez Forum Seating, że koncepcja produktu ewoluowała w sposób naturalny. Cieszę się, że wspierały mnie także osoby odpowiedzialne za wzornictwo przemysłowe.
Inne produkty, które projektowałam, stanowiły niepowtarzalną i innowacyjną odpowiedź na nowo powstałe problemy, więc zostały stworzone po raz pierwszy. Zupełnie inaczej jest w przypadku krzeseł. Użytkownicy są wobec nich nastawieni krytycznie, ponieważ mają swoje wyobrażenia i preferencje, krzesła otaczają ich w różnych przestrzeniach i sytuacjach – w pracy, podczas jedzenia, podróży itd., więc jest mnóstwo okazji do porównań.
Krzesło stadionowe to jedyny przedmiot, z którym kibic ma tak bliski kontakt, i to przez kilka godzin. Dlatego to właśnie krzesła powinny świadczyć o jakości całego obiektu, muszą zrobić dobre pierwsze wrażenie i utrzymać je aż do ostatniego gwizdka.
Co bierzesz pod uwagę podczas projektowania? Czy materiały, z których wykonany jest produkt, funkcjonalność oraz ergonomia są tak samo ważne jak jego wygląd?
Najważniejszą rzeczą w procesie projektowania krzesła jest czynnik ludzki. Już w pierwszym momencie, w którym ktoś widzi krzesło stadionowe i siada na nim, wyrabia sobie opinię o marce. Trzeba też mieć na uwadze, że jeżeli proces produkcyjny jest bardzo pracochłonny, krzesło będzie zbyt drogie. Jeżeli krzesło trudno zamontować, otwarcie stadionu może się opóźnić, a jeżeli jest nietrwałe, może stać się orężem w walkach chuliganów. Więc wszystkie te aspekty są rozważane w kontekście, jak mogą dobrze służyć ludziom.
Wspaniałą rzeczą dotyczącą materiałów i procesu produkcji jest to, że one wciąż ewoluują, żeby dać nam, projektantom, szerokie spektrum narzędzi do wytwarzania jeszcze lepszych produktów.
Jak kształtują się trendy w projektowaniu? Które z nich staną się najważniejsze w przyszłości?
Obecnie najważniejszym trendem w projektowaniu jest prostota przejawiająca się w wyglądzie czy użytkowaniu. Jednak technologia, która stoi za osiągnięciem takiego efektu, może być bardzo skomplikowana, a wysiłek w stworzeniu odpowiedniego projektu – bardzo duży. Ważną sprawą, która wciąż zyskuje na znaczeniu, jest także dostosowanie projektu do indywidualnych potrzeb klienta.
Kolejne trendy w projektowaniu są narzucane przez rodzaj materiału i sposób ich przetwarzania. W przypadku siedzisk stadionowych, zmieniające się koszty plastiku i stali sprawiały, że projektowanie przy użyciu tych materiałów stawało się bardziej lub mniej pożądane. Koszty pracy w krajach, w których dominuje produkcja oraz typowy dla nich sposób wytwarzania przedmiotów mogą determinować założenia projektu.
Projekt może ulec znacznym modyfikacjom, dążąc do uwzględnienia tańszych materiałów czy procesu produkcji. Z jednej strony to pewne ograniczenie, ale z drugiej – projektowanie pod konkretne potrzeby jest bardzo satysfakcjonujące.
Myślę, że w przyszłości wyzwaniem będzie dla nas sprostanie oczekiwaniom grup docelowych. Będziemy projektować raczej dla tysiąca indywidualności niż dla zbiorowości użytkowników.
Czy od początku chciałaś stworzyć całą linię produktów, Abacus Bronze, Silver oraz Gold, czy ten pomysł zrodził się podczas prac nad projektem?
Aby uniknąć imitacji, Abacus musiał mieć coś unikatowego. I taki właśnie jest system grawitacyjnego składania siedziska zamontowanego na belce. Takie rozwiązanie pozwoliło zmniejszyć liczbę komponentów siedziska, wykluczając wstępny montaż i zmniejszając koszty.
Dzięki obłym krawędziom krzesła są komfortowe dla osób o różnej budowie ciała, co było bardzo ważne dla Forum Seating, ponieważ produkt miał być możliwy do zastosowania na wielu rynkach. Ponadto prosty wygląd sprawił, że krzesło pasuje do obiektów o różnej estetyce i architekturze.
Natomiast, jeżeli chodzi o linię produktów, to ona wykształciła się z podstawowego modelu. Uważam, że najpierw należy wypracować silne wyróżniki podstawowego produktu (który jest sprzedawany w dużo większych liczbach niż pozostałe modele).
Jakie to uczucie oglądać stadion z 59 000 zaprojektowanych przez siebie krzeseł - zwłaszcza podczas takiej imprezy, jak Euro 2016?
To niesamowite uczucie widzieć tyle zaprojektowanych przez siebie produktów w jednym miejscu. Areny robią duże wrażenie i jestem niezmiernie dumna z tego projektu oraz ze współpracy z Forum Seating, ponieważ razem udało nam się osiągnąć naprawdę olbrzymi sukces.
A jak wygląda Twoje miejsce pracy?
Otwarta przestrzeń, stanowiska typu workbench (zaprojektowane przeze mnie!). Oczywiście z regulacją wysokości. Mamy niskie panele pomiędzy biurkami lub nie mamy ich w ogóle, ponieważ to ułatwia pracę w grupie. Równolegle do rzędów biurek, za krzesłami znajdują się szafki do przechowywania rzeczy osobistych i zespołu. Na ich blatach można znaleźć modele i prototypy, które wzbudzają ciekawość. Za rzędami znajdują się okrągłe stoły do nieformalnych spotkań. Od podłogi do sufitu widać smugi farby akrylowej w różnych kolorach, które symbolizują różnych specjalistów, dzięki czemu łatwiej ich odnaleźć. Sprawia to wrażenie biura projektowego, w którym intensywnie się pracuje.
- Rozmawiała Anna Tomczyk