Wnętrza
WNĘTRZA

Zespół mieszkaniowy Apartamenty Bałtycka w Świnoujściu

  • Komentarze

Zespół mieszkaniowy Apartamenty Bałtycka w Świnoujściu

Zespół mieszkaniowy Apartamenty Bałtycka w Świnoujściu

Fot: Marcin Czechowicz
  • Zespół mieszkaniowy Apartamenty Bałtycka w Świnoujściu
  • Zespół mieszkaniowy Apartamenty Bałtycka w Świnoujściu
  • Zespół mieszkaniowy Apartamenty Bałtycka w Świnoujściu
  • Zespół mieszkaniowy Apartamenty Bałtycka w Świnoujściu
  • Zespół mieszkaniowy Apartamenty Bałtycka w Świnoujściu
  • Zespół mieszkaniowy Apartamenty Bałtycka w Świnoujściu
  • Zespół mieszkaniowy Apartamenty Bałtycka w Świnoujściu
  • Zespół mieszkaniowy Apartamenty Bałtycka w Świnoujściu

Budynki zlokalizowano na skraju miasta w pobliżu lasu

Rozlokowana pasami wzdłuż morza uzdrowiskowa zabudowa Świnoujścia z przełomu XIX i XX wieku stopniowo poddawana jest rewitalizacji. Na obrzeżach starych kwartałów powstają apartamentowce i hotele o coraz lepszej architekturze. Niestety, kluczowe dla rozwoju turystyki w mieście tereny tak zwanej ochrony uzdrowiskowej są wciąż niemal całkowicie pozbawione planów miejscowych, a ten rodzaj ochrony określa tylko ogólnie funkcje zabudowy i procent udziału powierzchni biologicznie czynnych.

Nowe inwestycje charakteryzują się często dużo większą skalą niż te z najbliższego otoczenia. Ich program funkcjonalny „upchnięty” jest nieudolnie w kilkukondygnacyjnych spadzistych dachach, a bryły w sposób sztuczny rozdrabniane są dekoracjami. Dwa budynki o nazwie Apartamenty Bałtycka zlokalizowano na zachodnim, otoczonym lasem skraju miasta. Ich autorzy, architekci ze szczecińskiego biura Mellon, w Świnoujściu mają już kilka realizacji – jak kameralny apartamentowiec Villa Marinos („A-m” 1/05). Nowe obiekty, razem z sąsiednimi budynkami mieszkalnymi, wzniesionymi w ostatnich latach, tworzą spójny kwartał zabudowy. Między bryłami apartamentowców o rzutach w kształcie odwróconych ku sobie liter L, powstało obszerne zielone podwórze na osi dziedzińca sąsiednich domów. Podziemne garaże wychodzą tylko nieznacznie poza obrys budynków, dzięki czemu na podwórzu zachowano wysokie drzewa, które przetrwały budowę. W ten sposób spełniony został wymóg pozostawienia w granicach działki 60 procent powierzchni biologicznie czynnej, który obowiązuje w strefie ochrony uzdrowiskowej. Aby zminimalizować wrażenie monumentalności, jakie daje symetryczny plan założenia i stworzyć poczucie kameralności, elewacje czterokondygnacyjnych budynków mają drobne podziały.

Nie są one tylko przypadkową dekoracją. Wynikają z logicznej, przestrzennej gry czterech brył, z których składa się każdy budynek. Charakteryzują się odrębną kolorystyką, użytymi materiałami i układem. Na poprzecinanej pionowymi pasami klinkieru fasadzie północnej znajdują się trzy białe, tynkowane ryzality. Między nimi wąskie otwory okienne o różnych szerokościach nawiązują do rytmu drzew rosnących pod samą ścianą domu. Ukośne uskoki reprezentacyjnych elewacji od strony ulicy Bałtyckiej to stylistyczne odniesienie do motywów lekkiej, uzdrowiskowej architektury lat 60. i sąsiedniego osiedla z tego okresu. Uskoki nadają ekspresji prostym klockom, ale przede wszystkim mają znaczenie funkcjonalne – balkony zwrócone są bardziej ku zachodowi, z lepszą ekspozycją na słońce. Do niewielkich, racjonalnie rozplanowanych mieszkań wchodzi się z długiego, ciemnego korytarza klatki schodowej. Brak naturalnego światła nie jest jednak odczuwalny, bo drewniane płyty meblowe, kameralne kinkietowe oświetlenie i wyciszające wykładziny wprowadzają do przestrzeni wspólnych wręcz domowy nastrój. Projektanci stworzyli budynki niekontrastujące z przyrodą, starannie zaprojektowane i jednoznacznie współczesne. Jednak to dobre wrażenie osłabia fakt, że przy samej granicy lasu skala zabudowy rośnie, tworząc zwartą ścianę, zamiast maleć i rozpraszać się, tak jak w okolicznych osiedlach z poprzednich dekad.

Założenia autorskie:

Podstawowym problemem, który postawiliśmy sobie, projektując Apartamenty Bałtycka, było pogodzenie zrozumiałej ze względów komercyjnych tendencji maksymalizacji powierzchni na sprzedaż, z założoną elegancją i wewnętrzną logiką formalną budynku. Do tego doszła jeszcze kwestia osiągnięcia pewnej gęstości i fakturowej sensualności, pasującej w naszym odczuciu do wypoczynkowego nadmorskiego charakteru budynku. Użyliśmy czterech podstawowych, surowych materiałów (szara cegła, drewno, grafitowy klinkier i biały tynk), przypisując je czterem wyjściowym bryłom w kształcie litery L. Forma obiektów jest efektem wzajemnego przenikania się tych brył, nieznacznie przesuniętych względem siebie. Pozwoliło nam to na zachowanie logiki budowania formy i rozkładu materiałów, a uzyskana w efekcie nałożenia i przenikania skomplikowana tektonika na zredukowanie skali budynku. W poszukiwaniu wspomnianej gęstości wyrazu, nałożyliśmy na bryłę wtórne podziały rytmiczne. Wtedy pojawiły się „zęby” na ścianie frontowej, pionowe ramy galerii czy kod paskowy na grafitowej elewacji. Szczególnie element „zębów”, w połączeniu z równoległobocznymi balkonami, pomógł uzyskać wyrazisty, światłocieniowy efekt plastyczny, a ustawienie ich w obu obiektach w stronę słońca pozwoliło na subtelne złamanie symetrii elewacji frontowych.
Marek Sietnicki, Miłosz Raczyński

Źródło: "Architektura-Murator" 05/2010
Autor: Adam Orlewicz
Zdjęcia: Marcin Czechowicz
Data publikacji: 10.06.2011 15:21
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.